Ledarbetarskap - Arenor, roller och inflytande i ledningssystemet

Ledarbetarskap är ett begrepp som förenar ledarskap och medarbetarskap och som betonar den ömsesidiga påverkansprocessen mellan chef och medarbetare.
Boken tydliggör tre ledningsarenor – självledning, direktledning och gruppledning – som utgör stommen i ledarbetarskapet. Här finns gott om exempel från medelstora och större organisationer med flera chefsnivåer, men resonemanget är tillämpbart även för mindre verksamheter.

Författaren visar här hur man kan åstadkomma en mental förflyttning och en praktisk tillämpning av rollerna i arbetslivet och därmed öka motivationen och inflytandet över den egna arbetssituationen. Han har utvecklat en modell för hur organisationens ledningssystem kan göras tydligare och mer transparent, till exempel vad gäller vilka beslut som fattas, var de fattas och av vem.

Ytterst handlar det om hur vi kan påverka utifrån de roller vi har och de arenor vi är verksamma på och därmed bidra till och nå inflytande över ledningssystemet och över de resultat som skapas – både som medarbetare och chef.

Sagt om boken
"Boken Ledarbetarskap är personlig och originell. Den tillför ett värdefullt bidrag till förståelsen av ledningsgruppers förmåga att prestera och utvecklas, bl.a. genom att fokusera på den enskilda ledningsgruppens samspel med det samlade ledningssystemet. Resonemanget om roller och inflytande känns som en viktig pusselbit för att förstå dynamiken i en ledningsgrupp." Harry Wallenholm, mångårig ledarskapskonsult och författare till boken Ledningsgruppen

"Det är inte ofta jag får en fackbok i min hand som jag känner att jag har omedelbar praktisk nytta av i mitt arbete med organisationer. Med Ledarbetarskap är det så – med sitt breda perspektiv på ledarskap och medarbetarskap, beskrivet på ett resonerande, reflekterande sätt utan kategoriska påståenden." Margareta Berggren, leg. psykolog och författare

Om författaren
Stefan Axelsson har mångårig och bred erfarenhet som organisationskonsult. Som ekonom och psykosyntesterapeut har han fokus på hur det mänskliga samspelet kan utvecklas som produktivkraft i det organisatoriska systemet. Sedan flera år verkar han också som programledare på IFL vid Handelshögskolan i Stockholm.

Fakta om boken
Titel: Ledarbetarskap