Lek på allvar

Nyhet   •   Jul 23, 2013 14:37 CEST

Huvudsyftet med denna bok är att de som arbetar med barn bör ta barns lek på allvar. Men leken är komplex och man behöver förhålla sig till den på flera olika sätt. I boken diskuteras lekens egenvärde för barn, varför lek är viktig och barns lek som centralt kunskapsområde för pedagogen, i relation till nyare synsätt på barn och barndom.

Förskolan som arena för lärande fördjupas i ljuset av ett helhetsperspektiv på omsorg, lek och lärande i ett bildningsperspektiv. Detta skapar spännande utmaningar när det gäller grundsyn och hur man organiserar verksamheten.

Boken riktar sig främst till blivande och yrkesverksamma förskollärare och fritidspedagoger.

Läs ett utdrag ur boken här!

Köp boken här!

Om författaren:
Ole Fredrik Lillemyr är professor i pedagogik vid Dronning Mauds Minne, högskolan för förskollärarutbildning i Trondheim. Han har bedrivit skol- och förskoleforskning och undervisat i grundskola, högskola och vid universitet.
Översättning: Annika Claesdotter

Kontakt: