Litteraturen lever

Litteraturen lever är en litteraturserie om tre delar. Böckerna är vackra och intressanta med högt läsvärde. Ulf Jansson berättar på ett spännande och okonstlat sätt om hur västerlandets kultur- och litteraturhistoria har format vår tid. Fokus ligger på 1900-talets litteratur och populärkultur. Serien finns även som ljudbok.

Att undervisa med det s.k. Jansson-paketet, Litteraturen lever och Handbok i svenska språket, ger en mycket bra grund för att eleverna ska uppnå de kunskapskrav som ställs i ämnesplanerna (svenska) för GY2011. Litteraturdelen täcks upp av Litteraturen lever. Den språkliga delen representeras väl i Janssons Handbok i svenska språket. Där finns gott om texter om och övningar i tal och skrift. Här finns också att läsa om språkets uppbyggnad och språkförhållanden i Norden. Skolverkets nya krav på att delvis läsa på originalspråk finns i också i Litteraturen lever. Relationen litteratur och samhälle; centrala begrepp finns sedan tidigare i boken Litteraturen lever. Språk och stil, samt språkets uppbyggnad finns i Handbok i svenska språket.

Litteraturhistoria i tre band
Grundboken Antiken-1914 har textutdragen insprängda i grundboken. Moderna tider kompletteras istället med antologin Läsebok. Antiken-1914 och Moderna tider består av kronologiska och rättframma genomgångar av de litterära epokerna. De är rikligt illustrerade med vackra konstbilder.

Grundböckernas epokavsnitt består av:
- "Läs och lär dig om", en illustrerad översikt av vad som tas upp i epoken.

- Bastexten, som berättar om epokens viktiga författare och verk. Man kan läsa enbart denna text och hoppa över textutdrag och fördjupningar, om man vill ha en enkel kurs. lnstuderingsfrågor finns.

- Utdrag ur litterära verk, försedda med inledningar och ibland referat för att stötta ovana läsare. Svåra ord förklaras i marginalen. Varje utdrag har innehålls- och diskussionsfrågor.

- Instick, fördjupningar som ger en bredare bild av epokens tankevärld.

- Kommenterade bok- och filmtips kopplade till epoken. Alltid minst en LL-bok.

- Utblick, som ger perspektiv bortom det västerländska kulturområdet.

Läsebok
Denna antologi innehåller textutdragen till Moderna tider samt ett flertal arbetsuppgifter till texterna. Här finns också 16 oavkortade noveller av författare som presenteras i grundboken.

Ljudböcker på cd och för mp3
Med ljudböckerna till Litteraturen lever får eleverna äntligen möjlighet att lyssna på litteraturhistorien. Ulf Jansson läser själv bastexten i grundböckerna och professionella skådespelare läser de litterära utdragen. Ljudböckerna passar för lässvaga och läsovilliga, men även för elever med auditiv lärstil. Cd-skivorna ligger i en praktisk box med ringpärm, varje skiva i sin egen hålade plastficka. Mp3-skivorna har DAISY-funktionalitet. De spelas i en mp3-spelare, en dator eller en DAISY-spelare.

Musikskivan Från gregoriansk sång till Grieg är soundtracket till läroboken Antiken-1914.

Böckerna finns inlästa hos Inläsningstjänst.

Om Författarna: Ulf Jansson är lärare i svenska, historia och filosofi. Han har skrivit flera litteraturhistorieböcker för Liber, som Den levande litteraturen/Levande texter. Han är även författare till den uppskattade Handbok i svenska språket.

Recension:

Citat ur recension BTJ 07124072, Alan Pejkovic
”En perfekt antologi för gymnasieelever, vilken även ger litterär mersmak och kan väcka både hetsiga debatter och djupa funderingar.”

"En alldeles utmärkt samling av tankeväckande moderna texter från Hemingway och Södergran till Inger Edelfeldt och Jonas Hassen Khemiri.”
Göran Hägg, Aftonbladet, 16 januari 2008

Titel: Antiken-1914, ISBN: 978-91-47-07805-9, 384 sidor

Titel: Moderna tider, ISBN: 978-91-47-07995-7, 272 sidor

Titel: Läsebok, ISBN: 978-91-47-07996-4, 384 sidor