Nedslag i den nya arbetsrätten

Nyhet   •   Okt 03, 2012 14:26 CEST

Vad innebär uttrycket den nya arbetsrätten? Vad är det som är ”nytt” och vad av det ”gamla” fungerar inte längre i dagens samhälle?
När vi på 1970-talet talade om ”den nya arbetsrätten” syftade vi på den mängd ny arbetsrättslig lagstiftning som tillkom då, bland annat medbestämmandelagen (MBL), lagen om anställningsskydd (LAS) och jämställdhetslagen. Den arbetsrättsliga lagstiftningen har härefter anpassats och kompletterats, men är i stora drag väsentligen oförändrad.
Förändringar i produktion, samhällsförhållanden och – inte minst – den tilltagande internationaliseringen, har dock medfört att nya arbetsrättsliga frågor uppkommit eller att vissa frågor fått ökad betydelse.

Denna antologi behandlar frågor som på senare år hamnat i fokus, såsom mänskliga rättigheter och yttrandefrihet i arbetslivet, arbetsrättens europeisering, diskriminering på arbetsmarknaden, arbetsrätten som ett hinder för den fria rörligheten, flexicurity och nya anställningsformer.

Läs ett utdrag ur boken här!

Köp boken här!

Om författarna:
Birgitta Nyström är professor vid Juridiska institutionen vid Lunds universitet. Örjan Edström är professor vid Juridiska institutionen vid Umeå universitet. Jonas Malmberg är professor vid Juridiska institutionen vid Uppsala universitet.

Kontakt:
Förläggare: Carin Laurin, carin.laurin@liber.se, 040-25 86 87