Nya Omsorgsboken - En bok om människor med begåvningsmässiga funktionshinder

Nyhet   •   Nov 02, 2011 09:45 CET

När den första Omsorgsboken med Ann Bakk och Karl Grunewald som redaktörer kom ut för snart fyrtio år sedan, var kunskaperna om levnadsförhållandena för personer med intellektuell funktionsnedsättning inte så stora. Det fanns inte heller så mycket att läsa i ämnet. Omsorgsboken blev därför från första stund en uppskattad bok, som under årens lopp har reviderats ett flertal gånger.

Framförallt handlade det om att själv kunna bestämma takten för sin egen utveckling.

Till redaktörernas krönika

Nya Omsorgsboken inrymmer en samling texter av 33 författare. I 25 kapitel delar de med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Nästan hälften av författarna är forskare inom omsorgsområdet, vilket i jämförelse med tidigare upplagor ger boken en ökad vetenskaplig tyngd.

Nya Omsorgsboken är lämplig som kurslitteratur på ett flertal akademiska grundutbildningar, till exempel på de utbildningar där ämnena social omsorg, socialt arbete, psykologi, pedagogik och omvårdnad ingår.

Den kan också användas som lärobok på olika folkhögskoleutbildningar och som fördjupningslitteratur på gymnasiet. Den lämpar sig även i fortbildningssammanhang inom olika kommun- och landstingsverksamheter.

Om Författarna: Lena Söderman är vårdlärare och har tidigare varit chef inom olika omsorgsverksamheter. Sivert Antonson är fil.dr. och docent i handikappvetenskap.

Fakta om böckerna:
Titel: Nya Omsorgsboken, ISBN: 978-91-47-09519-3, Rek. Internetpris: 375 kronor exkl. moms

Information:
emma.engdahl@liber.se, 040-25 86 67. För recensionsexemplar kontakta Jenny Söderqvist, jenny.soderqvist@liber.se. Högupplösta bilder finns på http://b2b.liber.se/bild/

Liber AB etablerades 1973 och är ett av Nordens största läromedelsförlag. Vi vill inspirera till ett gränslöst lärande med en bred utgivning av såväl tryckta som digitala läromedel och utbildningsmaterial för utbildningsmarknaden och professionella yrkesutövare. Liber AB ingår i Infinitas Learning som ägs är Bridgepoint Capital Ltd. Besök www.liber.se