Offentlighet och sekretess inom personalområdet

För statliga myndigheter, kommuner, landsting och kommunalt ägda bolag samt organ med offentligrättsliga uppgifter.

Rätten att ta del av allmänna handlingar är en grundläggande princip inom offentlig verksamhet. Tillämpningen inom personalområdet följer de grundläggande regler som gäller för alla myndigheter och de speciella regler som finns inom personalområdet. Den här boken ger en praktisk och informativ redovisning av förvaltningsrättsliga regler inom personalområdet vid myndigheter.

Reglerna appliceras på handlingar och situationer som förekommer inom personalområdet. Konkreta exempel lämnas och belysande rättsfallsreferat redovisas.

Boken vänder sig till jurister och alla som arbetar med personalfrågor. Den är även av intresse för verksamhetschefer och andra som vill ha en sammanhållen bild av ämnesområdet. Boken kan också användas som lärobok vid utbildning av jurister och personalvetare.

Om Författarna: Kristina Ahlström är jur.kand. och fil.kand. med mångårig erfarenhet av arbete som jurist vid flera statliga myndigheter. Hon har erfarenhet av både förvaltningsrätt och arbetsrätt från bland annat Kronofogden, Skatteverket, universitets- och högskolesektorn, Regeringskansliet samt har medverkat i flera statliga utredningar. Kristina har i dag egen juridisk verksamhet. Hennes tidigare bok Anställning vid en statlig myndighet nominerades 2010 till en av årets bästa HR-böcker av Sveriges HR-föreningar i samarbete med Personal & Ledarskap.

Fakta om böckerna:
Titel: Offentlighet och sekretess inom personalområdet, ISBN: 978-91-47-09619-0, Rek. Internetpris: 463 kronor exkl. moms

Information:
carin.laurin@liber.se, 040 25 86 87. För recensionsexemplar kontakta Jenny Söderqvist, jenny.soderqvist@liber.se. Högupplösta bilder finns på http://b2b.liber.se/bild/

Liber AB etablerades 1973 och är ett av Nordens största läromedelsförlag. Vi vill inspirera till ett gränslöst lärande med en bred utgivning av såväl tryckta som digitala läromedel och utbildningsmaterial för utbildningsmarknaden och professionella yrkesutövare. Liber AB ingår i Infinitas Learning som ägs är Bridgepoint Capital Ltd. Besök www.liber.se

• Brott, juridik, rättsfrågor

• offentlighet och sekretess inom personalområdet
  • kristina ahlström
  • statliga myndigheter