Om-serien

Om-serien bygger på intertextualitet och samtal: våra samtal med oss själva liksom samtalet mellan texter från olika tider. Med Om-serien får eleverna en unik möjlighet att diskutera existentiella frågor utifrån språket och litteraturen.

Serien omfattar en litteraturbok, Tidevarv, och en kronologisk antologi, Antologi B, med texter av bl.a. Sylvia Plath och Inger Alfvén.

Tidevarv – Litteraturbok B
Tidevarv är mer än en litteraturhistoria. Den behandlar också litteraturens värde och möjligheter. Det kronologiska upplägget ger en tydlig epoköverblick, men boken betonar ständigt intertextualitet. "Samtal pågår" visar hur litteraturen är ett samtal mellan olika författare, men också mellan författare och läsare. Syftet är att eleverna ska reflektera om sin egen tillvaro, liksom om litteraturen.

Texter – Antologi B
Denna antologi kompletterar Tidevarv. Förutom läsförståelse finns här rollspel, argumentations- och fördjupningsuppgifter.

Recension:

Kvällspostens recensent Lennart Svedin den 9 oktober 2004.
"Resultatet har blivit särdeles stimulerande. De gymnasister som inte engageras av stoffet i de här böckerna måste vara rejält förstockade - eller ha ovanligt oengagerade lärare",

Aftonbladet, Göran Hägg, 16 januari 2008
”I svenska visar nya läromedel som Om-serien hur det går att arbeta avancerat med läsning, tänkande, skrivande och kulturellt kapitel i dagens skola. Har vi råd att satsa på sånt? Har vi råd att inte göra det

Aftonbladet, Göran Hägg, 16 januari 2008
”Om Existens Litteraturbok A har bra arbetsuppgifter och goda råd om konsten att själv bygga upp olika sorters texter, samt bra tips på vidareläsning.”

Titel: Tidevarv Litteraturbok B, ISBN: 978-91-21-19710-3, 480 sidor

Titel: Texter Antologi B, ISBN: 978-91-21-19714-1, 496 sidor

Annika Callerud, marknad
Tel: 08-6909094, E-post:annika.callerud@liber.se. Högupplösta bilder finns på http://b2b.liber.se/bild/