Praktisk handbok i svenska

Praktisk handbok i svenska är en heltäckande, lättillgänglig och handfast språkbok för Svenska A och B, lämplig både för lärarledda studier och självstudier.

Att undervisa med Praktisk handbok i svenska språket ger en delvis bra grund för att eleverna ska uppnå de kunskapskrav som ställs i ämnesplanerna (svenska) för GY11. Det centrala innehållet i ämnesplanerna representeras till viss del i Praktisk handbok i svenska språket genom övningar i tal och skrift. Där får eleven använda de språkliga begreppen och ges övningar i språkriktighet. Här finns också källkritik och referatteknik. De skönlitterära inslagen hämtas utanför boken i exempelvis Levande texter eller Litteraturen lever. Övningar i berättarteknik och stildrag finns i Ulf Janssons Handbok i svenska språket. Skolverkets nya krav på retorik och berättarteknik i film, teater och andra medier finns dock inte.

Boken tar upp svenskämnets alla språkliga moment i sju större avsnitt: Läsa, Lära, Skrivandets hantverk, Typtexter, Skriva rätt, Tala väl, Språkkunskap och Ord och fraser.

Språket är lättillgängligt och stoffet strukturerat i ganska korta kapitel inom varje avsnitt. Momenten i Praktisk handbok i svenska följs av övningar av olika slag t.ex. skriva själv, sammanställa, söka fakta, läsförståelse m.m. Ett antal checklistor och tumregler hjälper eleverna att utveckla sina texter på egen hand. Det sista avsnittet innehåller en mängd ordkunskap och stående fraser med övningar till. Detta avsnitt passar utmärkt för självständigt arbete. Facit ligger löst i boken.

Boken finns inläst hos Inläsningstjänst.

Titel: Praktisk handbok i svenska, ISBN: 978-91-21-18422-6, 288 sidor

Annika Callerud, marknad
Tel: 08-6909094, E-post:annika.callerud@liber.se. Högupplösta bilder finns på http://b2b.liber.se/bild/

• svenska a