Samhällsvetenskapliga metoder

Samhällsvetenskapen rymmer många olika metodinriktningar där uppdelningen mellan kvantitativ och kvalitativ forskning är grundläggande. Den distinktionen är utgångspunkt för en stor del av bokens teman och för hur olika frågeställningar och tekniker beskrivs. Författaren presenterar och diskuterar de flesta metoder inom såväl kvantitativ som kvalitativ forskning. Han visar också att man kan kombinera kvantitativa och kvalitativa metoder.

Boken är uppdelad i fyra delar:
Del I Introduktion till samhällsvetenskaplig forskning
Del II Kvantitativ metod
Del III Kvalitativ metod
Del IV Bortom distinktionen mellan kvantitativt och kvalitativt

Samhällsvetenskapliga metoder har en praktisk inriktning med många konkreta exempel och passar, genom sin bredd, för både grundläggande och mer avancerade kurser i vetenskaplig metod inom såväl samhällsvetenskap som beteendevetenskap.

Nyheter i den andra upplagan

• Nya kapitel om litteraturgenomgång (kap. 4) samt Internetforskning (kap. 24).

• Kapitlet som behandlar kombinationen av kvantitativa och kvalitativa metoder – ett område av växande intresse – har skrivits om.

• Många nya och aktuella exempel på undersökningar har infogats.

• Förra upplagans temarutor har utökats och fått fyra olika rubriker: Forskning i fokus, Nyckelbegrepp, Reflektion och Tips och färdigheter.

Om Författarna: Alan Bryman är professor vid School of Management, University of Leicester. Översättning: Björn Nilsson

Recension: "Brymans bok är den mest heltäckande och med ett föredömligt pedagogiskt framställningssätt. I den nya, utökade upplagan har detta framgångsrika framställningssätt utvecklats ytterligare."

Dan-Erik Andersson, doktor i etik och universitetslektor i Mänskliga rättigheter vid Lunds universitet.

Fakta om böckerna:
Titel: Samhällsvetenskapliga metoder, ISBN: 978-91-47-09068-6, Rek. Internetpris: 468 kronor exkl. moms

Information:
ola.hakansson@liber.se, 040-25 86 12. För recensionsexemplar kontakta Jenny Söderqvist, jenny.soderqvist@liber.se. Högupplösta bilder finns på http://b2b.liber.se/bild/

Liber AB etablerades 1973 och är ett av Nordens största läromedelsförlag. Vi vill inspirera till ett gränslöst lärande med en bred utgivning av såväl tryckta som digitala läromedel och utbildningsmaterial för utbildningsmarknaden och professionella yrkesutövare. Liber AB ingår i Infinitas Learning som ägs är Bridgepoint Capital Ltd. Besök www.liber.se

• samhällsvetenskapliga metoder
  • alan bryman