Social affärsutveckling i nätverksekonomin

Nätverksekonomin utmanar industrialismens marknadsförings- och affärsmodeller. Sociala medier, mobilitet, nätverkssamarbeten i molnet och lägre tillverkningskostnader är drivkrafter i den digitala evolutionen. De förändrar marknadslogiken och utmanar företags sätt att göra affärer. Den här boken förklarar hur marknaden förändrats och hur den sociala tekniken kan användas för att utveckla affärsverksamheten genom personifierade excellenta kundupplevelser.

Det nya sociala affärslandskapet kräver nya affärs- och marknadsföringsmodeller med fokus på samarbete, öppen innovation, snabbrörlighet, service marketing och enkel konsumtion exakt när den efterfrågas.

Det kräver ett helhetsperspektiv och en Lean-filosofi med fokus på att minska slöseri av kundens tid och energi. Lärandeprocesser och ständiga förbättringar av kundupplevelsen bör vara den främsta drivkraften i hela verksamheten för att skapa konkurrensfördelar.

Under 1900-talet lärde sig företag att hantera effektivitet och massproduktion. På 2000-talet behöver företag lära sig att hantera relationer på den nätverkande individens villkor. De nya affärsförutsättningarna i omvärlden tvingar företag att förändra synsätt, kultur, organisationsstruktur och processer för att överleva.

Boken vänder sig till dig som är företagsledare, strateg, marknadsförare, entreprenör, kommunikatör eller student som letar efter strategier för det sociala affärslandskapet.

Om författaren
Birgitta Edberg arbetar som marknadsstrateg, omvärldsbevakare och verksamhetsutvecklare med fokus på hur den digitala tekniken påverkar konsumentbeteende, marknadslogik och affärsutveckling. Hon har arbetat med digital närvaro sedan 1995 och driver bolaget Thinking Media. Hon är utbildad företagsekonom, beteendevetare och journalist.

Fakta om boken
Titel: Social affärsutveckling i nätverksekonomin
ISBN: 978-91-47-09745-6
Bläddra i ett smakprov här