Svensk kriminalpolitik

Nyhet   •   Jan 27, 2017 12:53 CET

Kriminalpolitiken är idag ett mycket uppmärksammat område och en strategiskt viktig fråga för de politiska partierna. Lagstiftningen och de politiska åtgärderna – liksom den verksamhet som bedrivs av polis, åklagarmyndigheter, domstolar och kriminalvård – har en tydlig moralisk dimension, som handlar om såväl samhälleliga värderingar som den enskildes integritet.

Boken beskriver och analyserar den svenska kriminalpolitikens utveckling från en institutionsbaserad och straffbetonad kriminalpolitik i statens regi, över välfärdsstatens sociala ingenjörskonst, till dagens ”nya” kriminalpolitik med växande betoning på liberala styrningsmodeller, kontroll och risktänkande. Strafftänkandet har fått en renässans, samtidigt som brottsoffren uppmärksammas allt mer.

I denna reviderade och utökade upplaga diskuterar författarna särskilt vilken betydelse EU-medlemskapet har haft för den svenska kriminalpolitiken samt hur den förändrade situationen i världen – inte minst hotet från terrorismen och de ökade flyktingströmmarna – lett till en gradvis sammansmältning av kriminalpolitiken med säkerhetspolitiken.

Om författarna
Robert Andersson är lektor och docent i kriminologi vid Linnéuniversitetet i Växjö.

Roddy Nilsson är professor i historia vid Göteborgs universitet.

Fakta om boken
Svensk kriminalpolitik