Uppföljaren till succéboken Blue Ocean Strategy är här!

Från författarna till Blue Ocean Strategy, en av de mest banbrytande och inflytelserika strategiböcker som någonsin skrivits, och som förändrat affärsvärldens språk med de kärnfulla begreppen "röda oceaner" och "blå oceaner", kommer nu BLUE OCEAN SHIFT.

”Författarna har undersökt företag som lyckats med sin Blue Ocean-strategi. Vad har dessa företag gemensamt? Boken handlar om lärdomar och slutsatser mot bakgrund av den framgångsrika strategin.”, säger Helga Laurin, förläggare Liber.

Om boken:

Blue Ocean Shift är fylld av autentiska exempel på hur ledare i olika typer av företag och organisationer gjort resan från konkurrensens röda oceaner till de vidöppna blå oceanerna av nya marknadsutrymmen genom att tillämpa den process och de verktyg som presenteras i boken. Blue Ocean Shift visar steg för steg hur du kan bygga upp tillit och engagemang hos dina medarbetare och på så sätt åstadkomma en ny tillväxt. Du lär dig:

• Varför man missar viktiga möjligheter till tillväxt om man fokuserar på konkurrensen och hur man kan vidga sitt strategiska tänkande till att nå bortom konkurrensen,
  • Varför det är begränsande att se kreativ förstörelse (destruction) och disruption som vägar till innovation och hur tillväxt kan bli möjlig genom ett icke disruptivt skapande,
  •  Hur alla– inte bara företagsledare – kan förflytta sig från röda till blå oceaner genom den systematiska femstegsprocessen i Blue Ocean Shift,
  • Varför människors tillit är avgörande för att skapa och genomföra tillväxtstrategi, och hur du gör för att bygga upp den,
  • Varför du inte bör grunda din tillväxtstrategi på befintliga branschvillkor och omständigheter och hur du kan förändra dessa för att uppnå den tillväxt du vill se.

Om författarna:

W. Chan Kim är direktör vid INSEAD Blue Ocean Strategy Institute och innehar Boston Consulting Group Bruce D. Henderson-professuren i Strategy and International Management vid INSEAD i Frankrike.

Renée Mauborgne är Distinguished Fellow och professor i strategi vid INSEAD. Hon är också direktör vid the INSEAD Blue Ocean Strategy Institute.

Fakta:

Titel: Blue Ocean Shift
Författare: W. Chan Kim, Renée Mauborgne
Förlag: Liber AB
Format: Hårdband
ISBN: 978-91-47-12652-1

För intervju eller recensionsexemplar kontakta:
Jonna Cornell, marknadschef, tel: 073-673 12 44, mail: jonna.cornell@liber.se.

Liber är ett av Sveriges ledande förlag. Genom samarbete med de främsta forskarna och författarna erbjuder vi läromedel, kurslitteratur och managementlitteratur av hög kvalitet. Med målet att alla ska lyckas med sina studier står vi för kunskap som gör skillnad – genom hela livet.

• konkurrens
  • marknader