100 SVENSKA LEDARES INSIKTER SAMLADE I EN VIT BOK

Vad förenar framgångsrika svenska ledare som exempelvis Pia Sundhage, Rune Andersson, Kay Pollak, Anitra Steen och Hans Stråberg? I boken "100 svenska ledare berättar" intervjuas 100 svenska ledare med sammantaget 2 000 års erfarenhet från ledande befattningar inom olika samhällsområden. Resultatet är en unik inblick i ledarskapets vardag och en spännande resa till det svenska ledarskapets kärna och framgångsfaktorer.

Tänk att en sådan här bok inte redan finns på den svenska marknaden. Personligen känner jag en skyldighet att dela med mig av det jag lärt mig under alla år, säger Dan Eliasson, generaldirektör på Försäkringskassan.

"100 svenska ledare berättar" är ingen vanlig managementbok, utan en lättillgänglig och inspirerande resa i ledarskap. Författarna Ola Jönsson Bergström och Carl-Johan Björklund har låtit "de 100" reflektera kring sina ledarerfarenheter. Målet har varit att lyfta fram ledarskapets kraft och potential, och ta reda på vad som förenar dessa 100. Boken bjuder på mängder av anekdoter från de hundra ledarnas samlade erfarenheter och klokskap.

– Vi har något unikt här i Sverige när det gäller ledarskap. Vi ville i den här boken lyfta upp ledarskapet på en piedestal och inte nödvändigtvis ledarna individuellt, säger Ola och Carl-Johan.

Författarna har, efter att ha bearbetat intervjuerna, hittat sju gemensamma insikter som återkommer hos de allra flesta ledare; passionen, självinsikten, drivet, lagbygget, tydligheten, delaktigheten och modet. Dessa insikter presenteras djupare i boken med hjälp av ledarnas egna ord.

– Jag fokuserar på att enbart göra saker jag tror helhjärtat på – för mig finns ingen annan väg. Det ska bli riktigt intressant att se vad de andra ledarna delar med sig av och speciellt de gemensamma nämnare ni finner bland alla olikheter, säger Nicholas Högberg, vd 3, Årets ledare i telekombranschen 2013

Nu har jag lusläst boken. Fantastiskt bra! Den har ett superupplägg och omfattar allt du behöver fundera över som ledare. Något av det bästa jag läst inom ledarskapslitteratur, säger Elisabet Wennlund, sjukhusdirektör Stockholms Sjukhem, Årets kvinnliga ledare i sjukvården 2013

100 SVENSKA LEDARE BERÄTTAR, TV4 nyhetsmorgon 26/9 2013

Om författarna:

Ola Jönsson Bergström
Civilekonom, driver företaget i4 Succeed Global tillsammans med Carl-Johan. Bor med familj i Stockholm, uppvuxen i Viken. Var tennisproffs efter USA-studierna. Känsla för nya vinklar och konstellationer även utanför tennisbanan. Har ägnat de senaste tio åren åt sin passion att hjälpa ledare och deras verksamheter att få riktigt bra saker att hända. För samman, skapar genuina relationer och utmanar ledare med höga ambitioner.

Carl-Johan Björklund
Civilekonom, driver företaget i4 Succeed Global tillsammans med Ola. Uppvuxen i Gävle, bott länge i London och på den amerikanska östkusten. Idérik och kreativ person som uppskattar integritet, kvalitet och äkthet. Bra på att bygga broar och att utnyttja människors unika styrkor. Arbetar gärna med ledare som strävar efter att skapa långsiktiga resultat som har en positiv påverkan på världen.

Fakta om boken:
Titel: 100 svenska ledare berättar
ISBN: 978-91-47-11106-0
Bläddra i ett smakprov här
Köp boken här

Information: