Christer Fuglesang och PC Jersild vill väcka nyfikenhet i skolan

På årets Skolforum  kommer skolfrågor att diskuteras av en något otippad panel: Sveriges första astronaut Christer Fuglesang, författaren P C Jersild och den välmeriterade skolpolitikern Mona Hillman – på onsdag, 3 november,  kl 11.00.

Christer Fuglesang har nyligen skrivit en barnbok, Rymdresan, ett spännande äventyr som väcker barns intresse för rymden. Materialet, inklusive bilder av Harry Potter-illustratören Alvaro Tapia, läggs just nu in i Libers digitala läromedel för låg- och mellanstadiet, Liber espresso. Även P C Jersild har funderat över vad som väcker nyfikenhet, inte minst i böcker som Barnens ö. Mona Hillman har arbetat politiskt med skolfrågor och även varit VD i Föreningen Svenska Läromedel.

– Att nyfikenhet främjar inlärning är inget nytt. Men vi lär oss allt mer om vilka metoder som fungerar bäst och varför, säger Libers förlagschef, Marie Carlsson, som kommer att leda panelsamtalet. Det ska bli spännande att höra hur en forskare, en författare och en politiker ser på saken.

Kritiska röster höjs ibland mot alltför mycket ”skoj” i skolan – eleverna är där för att lära sig, inte för att ha roligt. Likaså finns det de som menar att en fri och kreativ atmosfär skapar oro i klassrummet och leder till sämre resultat.

– Vi tror tvärtom att det blir lugnare om man håller nyfikenheten vid liv. Då finns motivationen att lära och med den följer koncentration och resultat. Men självklart behövs struktur, inte minst för att läraren ska vara säker på att få med allt som kursplanen föreskriver. Då är pedagogiska och kvalitetssäkrade läromedel en del av lösningen, säger Marie Carlsson.

Libers monter A12:20 på Skolforum kommer att visa på nyfikenhetens möjligheter. Besökande lärare kan i ”minilektioner” få tips på sådant som hur de håller nyfikenheten vid liv, även i heterogena grupper, och hur de når de nya målen.

För mer information: Kontakta Patrik von Bergen, marknadsdirektör på Liber, tel 0766 310 735, e-post: patrik.von.bergen@liber.se

För plats på panelsamtalet anmäl dig här eller kontakta Gunilla Martinsson, marknadsansvarig på Liber, tel 08-690 93 24 e-post: gunilla.martinsson@liber.se

• gränslöst lärande
  • marie carlsson