Digitala kartor flyttar in i klassrummet

Nu får lärare och elever i grundskolan alltid aktuella kartor genom Columbus - ett e-läromedel för geografiundervisning.

Kartorna över Sverige, Europa och världen kan användas både i klassrummet med projektor eller interaktiv skrivtavla, men också vid enskilt arbete på dator. Eleverna kan arbeta med interaktiva övningar, blindkartor och arbetskartor för utskrift, vilket ger läraren stor möjlighet att variera undervisningen.

- Med Columbus kan läraren möta elevernas olika lärstilar och på så sätt individualisera undervisningen, säger Julia Björklund, utvecklare på Liber.

Columbus innehåller fem olika avdelningar: kartor, kartkunskap, öva namn, pussel och interaktiva övningar.

- Frågesporter där eleverna får testa vad de lärt sig kompletterar både kartkunskapen och de alltid aktuella kartorna, fortsätter Julia.

- Vi på Liber frågade oss hur ska man förklara för både lärare och elev hur kul det kan vara att tex lära sig olika länders flaggor. Vår lösning blev ett roligt spel att testa som vi kallar flaggspelet, berättar Gunilla Martinsson, marknadsförare på Liber.

På Liber går utvecklingen av e-läromedel i rask takt. Skolan investerar nu i datorer, projektorer och interaktiva skrivtavlor. Därför ökar efterfrågan på pedagogiskt kvalitetssäkrat material för att kunna få största nytta av tekniken i undervisningen.

- Alla Libers e-läromedel stöttar hela lärprocessen, nyttjar det interaktiva mediets möjligheter och är kopplade till kursplanerna, säger Susanne Svensson, förlagschef för Libers e-utgivning.

Liber espresso är det största e-läromedlet för grundskolan med tiotusentals användare, från förskoleklass till år 6. I Liber espresso finns även en del av Columbus, Sverige.

Fakta om Columbus:
Länk till fakta om Columbus

Demofilm om Columbus

Demowebbplats Liber espresso

Information:
Utvecklare på kartor: Julia Björklund, julia.bjorklund@liber.se

• it i skolan
  • espresso
  • liber espresso
  • columbus
  • ikt
  • interaktivitet