Har biståndet en framtid?

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 14:47 CET

Bistånd. Ordet väcker känslor, både positiva och negativa. Att ge bistånd till fattiga länder ligger djupt rotat i den svenska moralen, och på den internationella scenen visar superkändisar upp sig i aktioner för att bekämpa fattigdomen. Samtidigt höjs röster för att förändra eller rent av slopa biståndet, som man menar inte ger något resultat.

Men hur ser biståndet ut från mottagarnas sida? Är det kanske så att biståndet skapar problem i Afrika i stället för att lösa dem? Ett insiktsfullt inlägg i debatten ger Göran Hydén, professor emeritus i statsvetenskap vid University of Florida, i sin nya bok Bistånd och utveckling – Afrika: Givarnas stora utmaning.

- Jag vill ge studenter och debattörer några synpunkter som kan bidra till att kasta nytt ljus över biståndets roll i den afrikanska utvecklingen.  Man måste vidga horisonten och våga tänka på ett nytt sätt, säger Göran Hydén, som har följt biståndets utveckling under femtio år som student, journalist och sedermera professor.

I boken granskas det svenska biståndet i historiskt och jämförande perspektiv. Hydén poängterar att västerländska teorier och modeller – där fokus ofta ligger på resultatorientering och givarsamordning – har mycket lite med den afrikanska verkligheten att göra.

Hur ser då framtidens bistånd ut? Kan det anpassas till de afrikanska förutsättningarna – eller är biståndets tid förbi? Författaren ger sina egna svar på vad som krävs om biståndet verkligen ska bli en positiv faktor i den afrikanska utvecklingen.

Om författaren: Göran Hydén är professor emeritus i statsvetenskap vid University of Florida i Gainesville. Han har forskat kring frågor om politik och utveckling i Afrika i över fyrtio år och har varit anlitad som rådgivare åt ett flertal svenska och internationella organisationer, inklusive Världsbanken, Afrikanska utvecklingsbanken, UNDP, UNICEF, Danida, Norad och Sida. Han har författat ett stort antal böcker i ämnet och har varit flitigt anlitad som talare och opinionsbildare såväl i Sverige som på andra håll i världen.

Kontakt: ghyden@mail.ufl.edu

Titel: Bistånd och utveckling – Afrika: Givarnas stora utmaning

ISBN: 978-91-47-09550-6

Rek. internetpris: 250 kronor exkl. moms

Information:

Förläggare: Peter Söderholm, peter.soderholm@liber.se, 040-25 86 89.

För recensionsexemplar eller högupplöst bild kontakta Brita Krottler, brita.krottler@liber.se, 08-690 93 27.

Liber AB, etablerat 1973, är Nordens största läromedelsförlag med utgivning som riktar sig till hela utbildningsmarknaden och till professionella yrkesutövare inom ekonomi, juridik, beskattning, medicin/vård, pedagogik, teknik och offentlig förvaltning samt mot allmänmarknaden kartor. Ägare sedan 2007 är Bridgepoint Capital Ltd. www.liber.se