INVESTERINGSSTRATEGIER FRÅN ROM TILL NEW YORK

I Inversteringsstrategier från Rom till New York ger författaren Jonas Jakobson en unik inblick i investeringsmarknaden ur en mängd olika aspekter - värdering, historia, människan, statistik och mycket mer. Utifrån sina 30 år i branschen och sina kontakter med välkända investerare, drar han på ett pedagogiskt och kortfattat sätt paralleller mellan dagens aktiemarknader och tidigare finansiella uppgångar och krascher med start i Rom för 2000 år sedan. Boken vill ge den intresserade en kortfattad översikt över aktieområdet, men ger även konkreta tips och idéer till den som vill studera och fördjupa sig i investeringsstrategier.

I boken får läsaren en inblick i investeringar och deras historia samt en möjlighet att stifta bekantskap med några av dagens och gårdagens kända internationella investerare och deras strategier. Författaren delar med sig av sina viktigaste tips ‒ vikten av långsiktighet, att blicka både framåt och bakåt i tiden, att ta hänsyn till individer och gruppers ofta irrationella beteende, att läsa kritiskt, att ha tid för reflektion och att vara selektiv med informationen. Det finns många som gärna vill beskriva en ljus framtid för ett specifikt företag.

Det är min förhoppning att boken ska kunna vara intressant för den som vill få en praktisk översikt över olika strategier i ett internationellt perspektiv. Så också för den mer historiskt intresserade, som ser paralleller och olikheter mellan dagens finansiella marknader och några av de finansiella uppgångar och fall som har inträffat i världshistorien, säger författaren Jonas Jakobson

Om författaren
Jonas Jakobson är ordförande i placeringsrådet och grundade Nordic Equities 1993. Han har arbetat med internationella aktieplacerare i Stockholm men även i Paris och New York. Han gästföreläser både vid högskolor och vid universitet i Sverige. Jonas medverkar regelbundet i både svensk och internationell press. Boken Investeringsstrategier från Rom till New York används som kurslitteratur på Stockholm University School of Business, Sveriges största finansutbildning.

Fakta om boken
Titel: Investeringsstrategier från Rom till New York
ISBN: 978-91-47-11108-4
Bläddra i ett smakprov här