Kvinnor och alkohol - Diagnos, riskbruk och beroende

Pressmeddelande  •  2012-04-04 11:56 CEST

Alkoholen har sina fördelar men väger nackdelarna över? Boken Kvinnor och alkohol ger råd om hur vi samtalar med människor om deras livssituation och hur de väljer att hantera sin hälsa. Boken ger en grundläggande kunskap om alkoholens negativa effekter på hälsan både fysisk och psykiskt. Oavsett vilken specialitet man väljer att arbeta inom kommer man att träffa på patienter som har en riskfylld eller skadlig alkoholkonsumtion, vilken kan komma att påverka behandlingsresultatet.

Boken vänder sig till dig som arbetar i vården och är en god hjälp på vägen till ditt personliga sätt att arbeta med dessa frågor.

Om författarna

Åsa Magnusson arbetar som överläkare i psykiatri och forskare inom alkoholområdet med fokus på kvinnors riskbruk och beroende. Hon disputerade 2010 på Karolinska Institutet med avhandlingen ”Hazardous alcohol use disorders in women: Characteristics and vulnerability factors” och har även ingått i Socialstyrelsens expertgrupp inom alkohol, graviditet, föräldrar och små barn.
Mona Göransson är legitimerad barnmorska som disputerade 2004 på Karolinska Institutet med avhandlingen ”Alcohol consumption during prenancy: How do we separate myth from reality?”. Hon har även ingått i Socialstyrelsens expertgrupp inom alkohol, graviditet, föräldrar och små barn.
Avsnittet om unga kvinnor har skrivits av Henriettae Ståhlbrandt som arbetar som läkare och forskare inom alkoholområdet. Hennes disputationsprojekt handlade om alkoholvanor, och hur man kunde minska dessa. Hon har även ingått i Socialstyrelsens expertgrupp inom barn och unga vuxnas alkoholvanor.
Britt Wikander, som har författat avsnittet om tablettberoende, arbetar som psykiater och sektionschef vid Beroendecentrum Stockholm och har mångårig erfarenhet av beroendevård med fokus på tablettberoende.

Liber AB etablerades 1973 och är ett av Nordens största läromedelsförlag. Vi vill inspirera till ett gränslöst lärande med en bred utgivning av såväl tryckta som digitala läromedel och utbildningsmaterial för utbildningsmarknaden och professionella yrkesutövare. Besök www.liber.se

Bra där, kommer jag absolut att sprida vidare i mitt nätverk som har tusentals kvinnor i mitt-i-livet-åldern!

Siv

- Siv Thuresdotter - 2012-04-11 09:37 CEST