Låt aldrig glöden falna – så eldar du på den idéburna organisationen

Ledarskap i idéburna organisationer, som Liber nu lanserar, är en bok om ledarskap i rörelse. Om förutsättningarna för att skapa engagemang kring en bärande idé och att våga gå före och skapa visioner för framtiden.

– Boken tar ett helhetsgrepp. Det handlar om att skaka liv i de etablerade organisationerna och samtidigt ge stöd till dem som nu växer fram. Boken visar på människans sökande efter mening i livet, och hur det idéburna ledarskapet ger utrymme för lusten och engagemanget att arbeta för denna mening, säger Barbro Mellberg, som var gift med och konsultkollega till den nu avlidne författaren Sven Nygren.

Boken är uppbyggd kring tio påståenden om rörelsens ledarskap som även utgör bokens huvudkapitel, bland annat:

•    Rörelsen finns på kanten till kaos

•    Rörelsen bär på en idé

•    Rörelsen är engagerade människor

•    Det behövs ledarskap för rörelse

Varje tema fördjupas och olika tankemodeller kopplas till relevant litteratur och forskning. Ledarskap i idéburna organisationer ger därmed en bred framställning av ledarskapet och ledningsarbetet i en idéburen organisation.

Boken riktar sig främst till ledare och övriga medarbetare i idéburna organisationer, det vill säga intresseorganisationer, ideella organisationer, folkrörelseorganisationer, kooperativa organisationer och trossamfund av olika slag. Den riktar sig även till ledare inom andra verksamheter som vill förstå ledning med utgångspunkt i en tydlig idé.

Om författaren: Sven Nygren har genom ett mångårigt arbete som konsult medverkat i ett omfattande utvecklings- och förnyelsearbete i en lång rad olika folkrörelseorganisationer och andra idéburna organisationer. Sven avled innan boken blev tryckt. Barbro Mellberg har tillsammans med Sven ägt Ledarinstitutet i nästan 20 år och bär kunskapen och bokens innehåll vidare i sitt fortsatta arbete som konsult.

Kontakt: barbromellberg@me.com

Fakta om boken:

Titel: Ledarskap i idéburna organisationer

ISBN: 978-91-47-09523-0

Rek. internetpris: 298 kronor

Information:

Förläggare: Lars Abramson, lars.abramson@liber.se, 040-25 86 24.

För recensionsexemplar eller högupplöst bild kontakta Brita Krottler, brita.krottler@liber.se, 08-690 93 27.

• Vetenskap, teknik

• idéburna organisationer
  • ledarskap
  • visioner