Lyckad satsning på e-läromedel motiverar elever med särskilda behov

Årets skolledarstipendium går till Magnus Bokelid, rektor vid Byskolan i Södra Sandby utanför Lund. Han har med en rejäl dos entusiasm och ett brinnande intresse utvecklat användandet av e-läromedel för att uppnå skolans mål. Den stora vinsten ser han hos elever med särskilda behov.

-   Jag hade ingen aning om att lärarna hade anmält mig och blev därför både chockad och överraskad, men också smickrad och tycker naturligtvis att det är jätteroligt. Jag har inte landat riktigt, men det lutar mot att stipendiesumman går till en studieresa till ett amerikanskt universitet, säger Magnus Bokelid.

Stipendiet på 30 000 kronor delas ut ur Stiftelsen Helge Åkerlunds Donationsfond av Liber AB. Utdelningen äger rum vid Nordiska skolledarkongressen i Göteborg den 13 april.

-  Med skolledarstipendiet vill vi uppmärksamma skolledare som jobbar mot samma ledstjärna och bidrar till att uppnå skolans övergripande mål med hjälp av e-läromedel, säger Susanne Svensson, förlagschef och ansvarig för Libers e-läromedelsutveckling.

Roligare skola med e-läromedel

Ett genomtänkt e-lärande ger överlag fler godkända elever och ett bättre studieresultat. Forskning visar att slående förbättring sker hos elever med motivationsproblem och inlärningssvårigheter. Ett av Byskolans mest glädjande resultat ser Magnus Bokelid hos elever med särskilda behov.

- De flesta barn klarar sig igenom dagens skola, även om de inte alltid tycker att det är så roligt. Jag upplever en tydlig koppling till att barn med särskilda behov lyckas bättre om de får använda fler sinnen i inlärningsprocessen. Genom att blanda tal, text, ljud och bilder får man fler grenar att hänga kunskapen på samtidigt som variationsrikedomen ökar engagemanget. Och framför allt blir det roligare för både lärare och elever, säger Magnus Bokelid.

Skapar förutsättningar för e-lärande

Tekniken till trots, det är mjuka värden som samarbete och motivation som gör den framgångsrik och allt viktigare i skolarbete. Enligt Magnus Bokelid är nyckeln till framgång att involvera och utbilda den pedagogiska personalen. Han påpekar att e-lärandet sker i klassrummet och drivs av kompetenta, motiverade pedagoger.

- Vi har en väldigt god samarbetskultur på skolan och det är helt avgörande att alla är med på tåget. Jag är lyckligt lottad med jätteduktiga pedagoger som tänder på nya idéer och ser bara möjligheter, säger Magnus Bokelid.

Via andra stipendier har Byskolan också haft möjlighet att satsa på e-läromedel och IT-infrastruktur som till exempel interaktiva skrivtavlor, projektorer och datorer i undervisningen. Redan från förskoleklass använder eleverna datorer i undervisningen.

Bakgrund och jury

Stipendiets instiftare, Helge Åkerlund, var en hängiven utvecklare av pedagogiskt material, och på Liber tar man tillsammans med skolan fram pedagogiska, kvalitetssäkrade och inspirerande läromedel, såväl tryckta som digitala.

Juryn som utser årets stipendiat består av:

• Jerker Nilsson, VD Liber AB
  • Susanne Svensson, E-förlagschef Liber AB
  • Peter Becker, chefredaktör för Datorn i utbildningen
  • Lars Flodin, ordförande för Sveriges Skolledarförbund

För mer information kontakta:

Magnus Bokelid

Byskolan

Södra Sandby

Mobil: 0703-304146

E-post: magnus.bokelid@lund.se

Susanne Svensson

E-förlagschef på Liber

E-post: susanne.svensson@liber.se

Stiftelsen Helge Åkerlunds Donationsfond

Som verkställande direktör för Skriv- och Ritboksaktiebolaget utvecklade Helge Åkerlund under perioden 1924 – 1953 läs-, skriv- och räknematerial för den svenska folkskolan. Efter sin pension 1953 donerade han aktier till en särskild stiftelse vars avkastning skulle disponeras av Sveriges Överlärareförbund och Städernas Folkskoleinspektörsförbund i syfte att främja undervisningen i Sveriges Folkskolor.

Enligt de nuvarande stadgarna för Stiftelsen Helge Åkerlunds Donationsfond är stiftelsens ändamål att bereda skolledare inom grundskolan och de frivilliga skolformerna möjlighet att vidareutveckla sig i sin yrkesroll. Liber AB utser årligen en styrelse som förvaltar stiftelsens intressen.

• bok
  • skolledare
  • stipendium
  • elever med speciella behov