Mindfulness i socialt arbete - en introduktion

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2014 12:07 CEST

Mindfulness i socialt arbete är den första introduktionen av mindfulness på svenska som vänder sig till socionomstudenter och yrkesverksamma socionomer. Boken lämpar sig också för alla som arbetar professionellt med människors psykiska och fysiska välbefinnande,till exempel psykologer, läkare och sjuksköterskor.

Läsaren får ta del av en kort presentation av mindfulnessbegreppet och hur det kan integreras och praktiseras i socialt arbete. I boken beskrivs och exemplifieras hur ett professionellt hjälparbete kan stärkas med hjälp av mindfulness. Här redogörs för hur behandlingssamtal, självomsorg, lärande, stresshantering och återfallsprevention kan förstås och berikas med hjälp av mindfulness.

Om författarna
Mats Hilte är docent i socialt arbete och har en master i gestaltpsykoterapi. Han arbetar som lektor i socialt arbete vid Socialhögskolan i Lund. Mänsklig förändring och människobehandlande organisationer tillhör hans huvudsakliga forskningsområde. Han är också utbildad mindfulnessinstruktör och håller kurser i mindfulness.

Fakta om boken
Titel: Mindfulness i socialt arbete
ISBN: 978-91-47-09761-6
Bläddra i ett smakprov