Ny studie kan stoppa kunskapsförlusterna i näringslivet!

Ökade krav på effektivitet och innovationsförmåga och en generation som lämnar arbetsmarknaden. Det är utmaningar som många pratar om. Genom studier av två av Sveriges mest framgångsrika arbetsplatser, IKEA och Mannheimer Swartling, har Anna Jonsson hittat några svar på utmaningarna.

För tionde året i rad, utsågs Mannheimer Swartling, tillsammans med möbeljätten IKEA, till Sveriges attraktivaste arbetsplatser inom sina branscher vid Universum Awards. Anna Jonsson ser tydliga likheter mellan Mannheimer Swartling och IKEA, som hon studerade inför avhandlingen 2008. Bägge företagen bygger på en stark lärandekultur med individen i centrum för kunskapsöverföringen. T.ex. har båda två ett mentor- och lärlingssystem och ett program för nya medarbetare där man roterar mellan olika uppgifter inom organisationen. En effektiv metod för kunskapsöverföring.

- Att lära sig yrket bredvid en erfaren kollega är ett gammalt system som fungerar utmärkt. Det skapar ett förtroende mellan yngre och mer erfarna kollegor och främjar ett ömsesidigt utbyte av kunskap. Rotationssystemet ger personalen en förståelse för hela affären och verksamheten och gör det är lättare att förstå vad som krävs för att leverera den bästa lösningen till kunden. Anna Jonsson ser också en poäng i att företagen har en utpräglad svensk ledarstil.

Anna Jonssons nya studie om kunskapsöverföring på Mannheimer Swartling publiceras nu i boken Kunskapsöverföring och Knowledge Management, tillsammans med lärdomar och konkreta exempel om IKEA. Syftet med boken är att beskriva vad kunskapsöverföring betyder och innebär i praktiken.

Knowledge management är det begrepp och den teori som flest refererar till i diskussionen kring hur man bäst kan hantera och styra kunskap inom en organisation. Ett vanligt mantra inom knowledge management är att det är viktigt att säkra kunskapen så att den inte försvinner i samband med att medarbetare lämnar organisationen. Men är det verkligen säkra vi vill göra? Vill vi inte hellre utveckla kunskapen till att bli mer konkurrenskraftig sådan, genom att inte bara överföra information utan också erfarenheter och kunnande?

I boken beskrivs olika teorier om och perspektiv på kunskapsöverföring. För att belysa vad kunskapsöverföring betyder och innebär i praktiken ges återkommande exempel från två svenska framgångsrika företag, IKEA och Mannheimer Swartling. Sammantaget visar detta att kunskapsöverföring är mycket mer än ”bara” knowledge management.

Om författaren: Anna Jonsson är ekonomie doktor och universitetslektor i företagsekonomi vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Annas forskning är framför allt inriktad på kunskapsöverföring och internationalisering inom till exempel detaljhandelsföretag och professionella serviceorganisationer.

Kontakt: Anna.Jonsson@fek.lu.se

Fakta om boken:

Titel: Kunskapsöverföring och Knowledge Management

ISBN: 978-91-47-09775-3

Information:

Förläggare: Ola Håkansson, Ola.Hakansson@liber.se, Tel: 040-258612

För recensionsexemplar kontakta: Sofie Breslin, Sofie.Breslin@liber.se

Ladda hem en högupplöst bild: http://b2b.liber.se/bild/

• organisation
  • kunskap
  • ledarskap
  • bok