Ny syn på säkerhet nödvändig om patienternas säkerhet ska förbättras

Arbetet med patientsäkerheten har alltför länge fokuserat på den enskilde individens agerande och alltför lite på de förutsättningar som krävs för att bedriva en säker vård. För att undvika vårdskador måste arbetet med säkerheten i vården få en annan inriktning. Den dynamik och komplexitet som kännetecknar vården kräver nya verktyg och metoder samt långsiktig planering av personalförsörjning, god arbetsmiljö och kontinuerlig kompetensutveckling. Boken Patientsäkerhet - Teori och praktik redogör för resultat från säkerhetsforskning, presenterar aktuell lagstiftning samt beskriver metoder för en förändrad patientsäkerhetskultur.

Synnöve Ödegård, redaktör för antologin, har under många år följt säkerhetsforskningen inom andra högriskverksamheter. I boken har hon samlat de främsta svenska och internationella säkerhetsforskarna. Boken tar utgångspunkt i ett systemperspektiv på säkerhet och belyser behovet av kompetens från många olika områden. I de inledande kapitlen beskrivs fyra tragiska olyckor i svensk hälso- och sjukvård som alla vållat omfattande debatt om lagstiftningen och synen på misstag inom vården.  Därefter presenteras områden som t.ex. lagstiftning, systemperspektiv, organisation och säkerhetskultur. I ett avsnitt diskuteras människan som resurs och varför det så sällan är möjligt att finna enkla förklaringar till en olycka. Även behovet av stöd till patienter, anhöriga och den personal som varit involverad i en olycka belyses i boken.

”- Det finns ett stort behov av att fördjupa och bredda frågorna om säkerheten i vården. Det är först när man ser och förstår komplexiteten i dessa frågor som vi har förutsättningar att diskutera vilka strategier som behövs för att öka säkerheten i vården – något som är angeläget för alla aktörer i hälso- och sjukvårdssystemet. Personalen måste ha optimala förutsättningar att bedriva en säker vård, säger Synnöve Ödegård, som hoppas att denna antologi ska bli ett viktigt bidrag i arbetet med att öka patientsäkerheten och som också ska inspirera till nya studier."

Om författaren: Huvudredaktör för boken är Synnöve Ödegård, leg. sjuksköterska och doktor i folkhälsovetenskap, och har sedan början av 1990-talet arbetat med patientsäkerhet på nationell nivå. Hon var bland annat den första i Norden som i sin avhandling använde ett systemperspektiv på patientsäkerhetsfrågorna.

Kontakt: Synnöve Ödegård, synnove.odegard@gmail.com

Fakta om boken:
Titel: Patientsäkerhet
ISBN: 978-91-47-10644-8
Bläddra i ett smakprov här
Köp boken här

Information: