På spaning efter den tid som komma skall

När når vi en medellivslängd på 140 år? När går Indiens ekonomi om USA:s? För att lägga till titeln ”trendspanare” på visitkortet krävs inget annat än nyfikenhet och lite ansträngning för att ge oss utanför vår tankevärld. Trendspanaren Magnus Lindkvist tar med läsaren på upptäcktsfärd i både samtid och framtid i boken Trendspanarens handbok, som nu lanseras av Liber.

Vi har gått från ett uppifrån och ner-samhälle – ”gör som du blir tillsagd” – till ett där människor vill utmana och förändra samhället. Nuförtiden när människor skapar sin rikedom på egen hand har risktagande, kreativitet och fantasi blivit de viktigaste färdigheterna och egenskaperna. Att bli miljonär är mer demokratiskt än tidigare. Förmågan att förutspå trender blir därför en alltmer avgörande framgångsfaktor – men det är ingen enkel uppgift.

– I stället för att fokusera på dags- och kvällstidningar och andra nu-medier bör du omge dig av informationskällor som pekar på långsiktiga trender. Du måste gå tillbaka i tiden åtminstone lika långt som du vill se framåt. Gå till historiska arkiv, besök framåtblickande sajter som Longnews.org och hälsa på hos mormor lite oftare, säger Magnus Lindkvist.

Vad tror då Magnus Lindkvist själv kommer att hända under de kommande decennierna?

– Jag tror att en fördubbling av människans livslängd är möjlig inom de närmsta hundra åren. Att bli 140 år kommer nog inte att vara så konstigt bland dem som är i min ålder i dag. Hans Rosling har satt ett datum för när han tror att Indiens ekonomi kommer att gå om USA:s – 27 juli 2048. Det är mycket sannolikt att den förutsägelsen kommer visa sig vara riktig, säger Magnus Lindkvist.

Om författaren: Magnus Lindkvist grundande Trendspaningsföretaget Pattern Recognition AB 2005 och har sen dess arbetat med några av Skandinaviens och Europas största företag för att hjälpa dem att förstå (och tjäna pengar på) framtiden. Han utnämndes 2009 till Årets Talare i Sverige och har även grundat en av Europas första akademiska kurser inom trendspaning och framtidstänkande på Stockholm School of Entrepreneurship.

Kontakt: magnus@pattern-recognition.se, 0708-21 35 15

Fakta om boken:

Titel: Trendspanarens handbok

ISBN: 978-91-47-09525-4

Rek. internetpris: 259 kronor

Information:

Förläggare: Lars Abramson, lars.abramson@liber.se, 040-25 86  24.

För recensionsexemplar eller högupplöst bild kontakta Brita Krottler, brita.krottler@liber.se, 08-690 93 27.

• Litteratur

• trendspanare
  • trendspaning
  • nyfikenhet