Så undviker du fällorna vid journalföring

Journalföring är en viktig och lagstadgad del i arbetet som psykolog. Men lagen är ofta svårtolkad och kan ge upphov till osäkerhet. Vad får man skriva – och vad bör och ska man skriva – för att inte riskera sekretess och patientsäkerhet? Nu lanserar Liber boken Journalföring för psykologer av Camilla Damell, förbundsjurist på Sveriges Psykologförbund och Jenny Klefbom, leg. psykolog. Här får du veta vad en patientjournal är, vad den ska innehålla och när och var journal ska föras.

Legitimerade psykologer tillhör hälso- och sjukvårdspersonal och har därmed skyldighet att dokumentera den vård de utför. Det gäller alla psykologer som har patientkontakter, oavsett inom vilken organisation man arbetar – skola, företagshälsovård, arbetsförmedling och egen privat verksamhet omfattas alltså också.

-          Från våra olika utgångspunkter har vi i många sammanhang upplevt behov av en samlad information om journalföring, som är specifikt inriktad mot psykologers verksamhet. Därför har vi tagit fram den här boken, berättar Camilla Damell.

Genom flera konkreta fallbeskrivningar belyser boken hur man som psykolog i olika situationer bör, eller inte bör gå tillväga i journalföringsarbetet.

-          När går man över gränser gällande personlig integritet och vad som kan uppfattas som kränkande? Hur hanterar man svårdokumenterade omständigheter, som kulturella olikheter eller olika teoretiska referensramar? säger Jenny Klefbom.

Boken riktar sig huvudsakligen till yrkesverksamma och blivande psykologer, men också till andra yrkesgrupper inom hälso- och sjukvård som känner behov av fördjupade kunskaper eller nya infallsvinklar i journalföringsarbetet.

Om författarna:

Camilla Damell är förbundsjurist på Sveriges Psykologförbund. Hon har lång erfarenhet av arbete med hälso- och sjukvårdsjuridik för psykologer och är en uppskattad föreläsare inom området. Jenny Klefbom är leg. psykolog med inriktning mot barn och ungdomar. Hon har bred inblick i dokumentations- och journalföringsrutinerna vid ett flertal verksamheter.

Kontakt:

jenny.klefbom@psykologkompetens.se

camilla.damell@psykologforbundet.se

Fakta om boken:

Titel: Journalföring för psykologer

ISBN: 978-91-47-09407-3

Rek. Internetpris: 231 kr kronor exklusive moms

Information:

För recensionsexemplar kontakta Jenny Söderqvist jenny.soderqvist@liber.se, 08-690 92 84
Högupplösta bilder finns att hämta på http://b2b.liber.se/bild/