Stress - en folksjukdom som måste tas på allvar

Stressreleaterad ohälsa utgör ett ökande individ-, företags- och samhällsproblem som dessutom kostar samhället enorma pengar. Stressforskarna Bengt B. Arnetz och Rolf Ekman förklarar i Stress - gen, individ, samhälle hur stress påverkar oss och varför det är hög tid att ta detta folkhälsoproblem på allvar. De menar att organisationsstress är ett nytt toxiskt ämne i kunskapssamhället, som måste hanteras proaktivt och med nya saneringsstrategier. Nya rapporter visar dessutom att stress ökar risken för cancer.

– Modern stressforskning visar att stress inte är något som bara drabbar de svaga. Stress påverkar oss alla. Men rätt hanterad stress - i lagom kvalitet och kvantitet - kan leda till att vi mår bättre och uppnår vår fulla potential till gagn för individ, organisation och samhälle, säger författarna Bengt B. Arnetz och Rolf Ekman

Boken Stress har under ett decennium etablerat sig som den ledande kursboken om stress. Författarna samlade Sveriges och världens ledande stressforskare för att skriva den första genomgripande och gränsöverskridande läroboken om stress redan för 10 år sedan. I Stress – gen, individ, samhälle belyses stress ur många olika infallsvinklar, om hur människan påverkas kroppsligt, psykologiskt och socialt, och även vikten av att värna om vår mentala hälsa och inverkan av negativ stress. Helt nytt i denna upplaga är bekrivningen av epigenetik, hur miljö och gener samverkar och styr vårt biologiska maskineri, samt tydligt fokus på vad man kan göra för att ta kontroll över stressen - på individ- och organisationsnivå.

Om författarna
Bokens författare är ledande svenska och internationella stressforskare som bidrar med sina betydande kunskaper, och hälften av kapitlen är nyskrivna. Huvudredaktörer är även denna tredje gång professor Bengt B. Arnetz och professor Rolf Ekman. Båda är internationellt verksamma, med lika mycket engagemang i vetenskapen som i samhällsdebatten om stress, hälsa och prestation.

Bengt B. Arnetz föreläser under ST-dagarna i Allmänmedicin 16–18 oktober.

Bengt B. Arnetz, mail: barnetz@med.wayne.edu
Rolf Ekman, mail: rolf.ekman@neuro.qu.se

Fakta om boken
Titel: Stress