Sverige behöver fler regnbågschefer

Många företag kan bli bättre i sitt mångfaldsarbete. Den nya diskrimineringslagen ställer dessutom krav på att arbetsgivare måste arbeta aktivt mot särbehandling och för likabehandling. Liber lanserar nu Regnbågschefen som visar hur organisationer kan stärka sitt mångfaldsarbete och motverka att någon diskrimineras för att denne är homosexuell, bisexuell eller trans (hbt).

– En "sann" regnbågschef sätter sig in i hur heteronormen påverkar vårt samhälle, det vill säga att vi ständigt – dagligen – förutsätter att alla vi möter har eller vill ha en partner av motsatt kön. Det påverkar oss i det vi gör, det vi säger och hur vi interagerar med andra, vilket exkluderar en stor del av befolkningen, säger författaren Petra Elisson.

– Sverige behöver fler regnbågschefer! Jag hade länge irriterat mig över att hbt- och mångfaldsfrågor får så lite uppmärksamhet på arbetsplatsen, när jag en dag insåg att det oftast beror på okunskap och rädsla för att kränka andra människors integritet. Många chefer är i själva verket mycket intresserade av mångfaldsfrågor, men vet inte hur de ska gå till väga, säger författaren Petra Elisson.

I boken lanseras en modell – Regnbågstrappan – som visar hur organisationer steg för steg kan stärka sitt mångfaldsarbete och motverka diskriminering. Läsaren får även möta hbt-personer som skildrar sina erfarenheter från olika arbetsplatser och läsa om svenska företag som redan arbetar framgångsrikt med mångfald. Regnbågschefen vänder sig till chefer som vill bli bättre på att arbeta mot diskriminering och för likabehandling, men även till HR-personal och medarbetare på alla nivåer i organisationer som vill sätta sig in i frågan.

Om författaren:
Petra Elisson är Sveriges första och enda Regnbågskonsult, med ambitionen att hjälpa företag och organisationer att bli bättre på att arbeta med mångfald och hbt-frågor. Hon driver företaget Get Going NOW AB (www.getgoingnow.se) och är delägare i Stockholmsbaserade bemannings- och rekryteringsföretaget Brainpeople AB (www.brainpeople.se). Petra har många års egen erfarenhet som chef och ledare på företag i resebranschen utomlands och i Sverige, i detaljhandeln samt inom bemanning och rekrytering.

Kontakt: petra@getgoingnow.se 0704-32 77 65

Fakta om boken:

Titel: Regnbågschefen

ISBN: 978-91-47- 09626 -8

Rek. internetpris: 245 kronor

Information:

Förläggare: Anders Abrahamsson anders.abrahamsson@liber.se

För recensionsexemplar kontakta Fredrik Frank,

fredrik.frank@liber.se 08-690 9609.

• ledarskap
  • rfsl
  • ledarna