Vad innebär det att leda en idrottsförening?

I boken får vi följa hur författaren engagerar sig i idrottsföreningen Sandsbro AIK och under fem års tid deltar intensivt i ledning och utveckling av verksamheten. Det sker en kraftig utveckling, både ekonomiskt och verksamhetsmässigt – en utveckling som dock inte är problemfri.

På ett ingående och lättförståeligt sätt beskrivs vad olika aktörer gjorde och vad som hände. Berättelserna sätts sedan i relation till forskning om idrottsföreningar, i syfte att vaska fram lärdomar för dig som är aktiv i idrottsföreningar, för dig som jobbar med idrott på övergripande nivåer och för studenter, lärare och forskare inom organisation och ledning. Ja, boken är helt enkelt riktad till dig som är intresserad av idrottsföreningar!

Om författaren: Magnus Forslund är universitetslektor i företagsekonomi vid Linnéuniversitetet i Växjö och forskar och undervisar kring utveckling av ledare och organisationer, med förkärlek för just idrottsföreningar. Han är också anlitad som konsult och föreläsare. Förutom att ha spelat fotboll har han varit anställd i samt suttit i styrelser i idrottsföreningar på olika nivåer. Kontakt: magnus.forslund@lnu.se

Fakta om boken:

Titel: Ledning av idrottsföreningar

ISBN: 978-91-47-09867-5

Information:

Förläggare: Ola Håkansson, Ola.Hakansson@liber.se, Tel: 040-258612

För recensionsexemplar kontakta: Sofie Breslin, Sofie.Breslin@liber.se

Ladda hem en högupplöst bild: http://b2b.liber.se/bild/

• utveckling
  • bok
  • ledning
  • ledarskap