Vill du också förändra världen?

Det finns företagare och ledare som vill lite mer än att tjäna pengar. Som vill göra skillnad i världen. Har du attityden?, som nu ges ut av Liber, är en inspirationsbok för alla som känner igen sig i detta och som vill skapa en framgångsrik arbetsmiljö där det finns en smittande, positiv kraft. Men boken handlar inte "bara" om attityder, utan framför allt om förmågan att genomföra sina idéer, och om att som ledare få med sig sina medarbetare.

- Det finns alldeles för mycket planer, dokument och regler på företag i dag, och alldeles för lite attityd, säger författaren Claes Knutson. Ska man förändra världen krävs det passion, lust och attityd!

Claes Knutson har arbetat som konsult för "challengerföretag" under ett drygt decennium. Med detta uttryck menar han företag som inte nöjer sig med att tjäna pengar eller bli ytterligare en aktör på marknaden, utan som vill särskilja sig och skapa något för eftervärlden. I boken delar han nu med sig av sina erfarenheter och sin syn på vad som gör att vissa kan göra det som ingen annan tror är möjligt.

- Förr drevs stora industriföretag av envåldshärskare som bestämde allt. Det fungerar förstås inte så längre, utan i dag krävs ett inkluderande ledarskap där man får med sig folk. Men det innebär inte att man inte kan vara tydlig och ställa krav. Alla på företaget måste vara med och driva företagsidén och verksamheten framåt, menar Claes.

- Ledningen i många företag missar genomförandeförmågan. Dagens självdrivande medarbetare vill inte bli detaljstyrda, utan måste ge ramar istället. Det handlar om att styra med VART-VAD-HUR, förklarar Claes.

VART handlar om att hitta den "higher meaning" som motiverar människor och får dem att göra det där extra. VAD är det man bestämmer sig för att göra. Och HUR är just genomförandet av idén. Boken har många praktiska exempel från svenska och internationella företag som Claes Knutson har arbetat med. Han säger:

- Jag vill att läsaren ska känna sig inspirerad och utmanad - och få lust att vara med och bygga ett företag som utmanar världen!

Om författaren:
Claes Knutson har mångårig erfarenhet av tillväxtföretag, både som ledare i näringslivet, som konsult i Ahrens & Partners och som grundare av konsultbolaget Tillväxtpartner. Bland de tillväxtföretag han har arbetat med märks H&M, Europolitan/Vodafone, Boxer, Nordnet och Net Entertainment. Claes Knutson är också en uppskattad föredragshållare, bland annat på teman som "Den framgångsrika arbetsplatsen" och "Det inkluderade ledarskapet".

E-post: claes@txp.se
Hemsida: www.claesknutson.se

Fakta om boken
Titel: Har du attityden? En inspirationsbok om företag som vill förändra världen
ISBN: 978-91-47-09864-4
Läs ett smakprov här
Köp boken här!

Förläggare: Anders Abrahamsson
anders.abrahamsson@liber.se; 070-625 86 25.
För recensionsexemplar, kontakta Cecilia Callander; cecilia.callander@liber.se
Här finns högupplösta omslagsbilder: http://b2b.liber.se/bild/
www.ikarriären.se

• har du attityden?