Viruskampanjer väcker känslor, upprör och engagerar

”Virusmarknadsföring visar hur marknadsförare kan nå större framgång än i traditionella medier – utan att behöva tvinga budskapet på mottagarna.” Det säger Emil Holmström, författare till nya boken Virusmarknadsföring som Liber nu lanserar.

Virusmarknadsföring bygger på att människor självmant väljer att sprida vidare reklambudskap. Inte för att de får betalt för det – utan för att materialet är så starkt i sig självt. Genom att väcka känslor, engagera eller uppröra har effektiva viruskampanjer möjlighet att nå en miljonpublik på rekordtid.

– Viruskampanjer är modern marknadsföring i dess renaste form: frivillig, organisk och helt utan spärrar. Grundidén är lika enkel som genial – att låta målgruppen själv agera avsändare, budbärare och mottagare av marknadsföringen. För att lyckas med detta krävs en kombination av kunskap, engagemang och genuin förståelse för vad målgruppen verkligen vill ha, säger författaren Emil Holmström.

Boken Virusmarknadsföring handlar om hur man skapar en viruskampanj, vad man behöver tänka på, och hur man vet när man har lyckats. Steg för steg går författaren igenom byggstenarna för framgångsrik virusmarknadsföring. Kampanjarbetets olika faser beskrivs, från den första analysen, den kreativa processen och lanseringen till genomförande och uppföljning.

– I boken tar jag ett samlat grepp om virusmarknadsföring som idé, metod och hantverk. Eftersom den belyser grundläggande förändringar i kommunikationslandskapet vänder sig boken till marknadsförare på alla nivåer, från marknadschefen till den ensamme småföretagaren, säger Emil Holmström.

Virusmarknadsföring ingår i digit, en serie hand-/läroböcker som ger marknadsförare konkreta verktyg för den digitala världen. Andra titlar i serien är E-postmarknadsföring och Digitala kampanjer.

Om författaren:

Emil Holmström är prisbelönt copywriter och författare. Han arbetar för närvarande på en reklambyrå i Stockholm, och har tidigare skrivit flera böcker om kommunikation i digitala medier. Emil är också författare till språkböckerna "Om ett ord" (Bokförlaget DN) och "Om ett ord 2" (Forum).
Kontakt: emilatwork@gmail.com

Fakta om boken:
Titel: Virusmarknadsföring
ISBN: 978-91- 47-09534-6-00
Rek. Internetpris: 206 kronor exklusive moms

Information:
Förläggare: Anders Abrahamsson, anders.abrahamsson@liber.se, 040-25 86 15.
För recensionsexemplar kontakta Fredrik Frank, fredrik.frank@liber.se. Högupplösta bilder finns på http://b2b.liber.se/bild/

• marknadsföring
  • virusmarknadsföring
  • viruskampanj