Christer Sörliden

Christer Sörliden ny ordförande för Ystad lasarett

Regionfullmäktige utsåg på tisdagen Christer Sörliden (L) till ny ordförande i sjukhusstyrelsen för Lasarettet i Ystad. Han efterträder Malin Henriksson.

— Jag är hedrad över att ha fått förtroendet att leda arbetet i Ystads sjukhusstyrelse. Lasarettet i Ystad är ett litet sjukhus med stor betydelse. Jag vet att sjukhuset lyckats väl med att korta vårdköer och att lasarettet ligger i nationell framkant när det gäller behandling av tjocktarmscancer. Jag ser fram emot att, tillsammans med mina kollegor i styrelsen och medarbetarna på sjukhuset, vara en del av lasarettets fortsatta förbättringsresa, säger Christer Sörliden (L).

— Jag vet också att det pågår ett aktivt arbete med att stärka den nära vården i sydöstra Skåne. Det är viktigt att samarbetet mellan lasarettet, primärvård och kommuner fortsätter att utvecklas så att vården kommer närmare medborgarna, fortsätter Christer Sörliden (L)

Christer Sörliden har haft en rad olika uppdrag i Region Skåne, bland annat var han ordförande i dåvarande habiliterings- och hjälpmedelsnämnden 2006-2010. Sedan 1 januari 2019 har han varit förste vice ordförande i Helsingborgs sjukhusstyrelse.

— Det finns säkert många likheter men också många skillnader med att arbeta med Lasarettet i Helsingborg och Lasarettet i Ystad. Min första tid kommer därför att ägnas åt att lära mig mer om verksamheten i Ystad och att lyssna in sjukhusledningens och medarbetarnas tankar och idéer, säger Christer Sörliden (L).

Christer Sörliden lämnar uppdraget som förste vice ordförande i sjukhusstyrelsen i Helsingborg. Han efterträds av Lisa Flinth (L).

För mer information, kontakta:

Christer Sörliden

Tillträdande ordförande Ystad Lasarett