Gilbert Tribo (L): Äntligen väljer regeringen att prioritera unga pojkars hälsa i statsbudgeten

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2019 07:11 CEST

I dag (18/9) presenterar regeringen sin budgetproposition för 2020 och höständringsbudgeten för 2019 till riksdagen. Ett besked som många väntat på har varit HPV-vaccin för unga pojkar, som efter flera års dröjsmål, har nu blivit verklighet.

- Jag har engagerat mig länge i denna oerhört viktiga fråga och välkomnar att regeringen äntligen fattar beslut om HPV-vaccin för unga pojkar. Alldeles för många pojkar och män drabbas av olika cancerformer som en följd av HPV. Nu är vi i Region Skåne ännu bättre rustade, säger Gilbert Tribo (L), hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande i Region Skåne

För tre år sedan fick Folkhälsomyndigheten i uppdrag av regeringen att utreda om pojkar också ska erbjudas HPV-vaccin. Myndigheten kom fram till att så borde ske. Vaccinationen kan förebygga allvarlig sjukdom, är hållbar ur ett medicinetiskt perspektiv och är samhällsekonomiskt kostnadseffektivt.

- Det finns klara och tydliga fördelar med HPV-vaccin, därför är det beklagligt att det har dröjt så länge. Med HPV-vaccinen kan vi nu förebygga alltfler dödliga sjukdomar, säger Gilbert Tribo (L), hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande i Region Skåne.

Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande

Telefon: 076 887 03 07