Gilbert Tribo (L) samtalar om gårdsförsäljning av öl och vin i Almedalen

Gilbert Tribo (L) samtalar om gårdsförsäljning av öl och vin i Almedalen

Sverige är det enda EU-landet som inte tillåter gårdsförsäljning av öl och vin. Det vill Gilbert Tribo (L), gruppledare för Liberalerna i Skåne, ändra på. Idag den 6 juli medverkar han i ett panelsamtal i Almedalen tillsammans med bland andra Eskil Erlandsson (C), f.d. jordbruksminister.

- Jag är såklart väldigt glad att Liberalernas förslag gick igenom i regionfullmäktige för ett par veckor sedan. Detta är en fråga som vi drivit länge och som jag hoppas får brett stöd ute i landet, säger Gilbert Tribo (L).

Seminariet är öppet för allmänheten och börjar kl. 15.15 i Öresundshuset. Gilbert Tribo ser fram emot många intressanta diskussioner:

- Jag tror att intresset för den här frågan är stort. Detta handlar ju inte bara om öl och vin. Det är också ett förslag som kan stärka besöksnäringen på landsbygden och skapa jobb, säger Gilbert Tribo (L).

- Det är verkligen dags att öppna upp för det lokala. Till syvende och sist handlar detta om friheten för vuxna människor att välja ett alternativ till Systembolaget. Om det fungerar i andra EU-länder så kommer det att fungera här i Sverige också, avslutar Gilbert Tribo (L), och hälsar alla varmt välkomna att komma och lyssna.

Vad: Paneldiskussion om gårdsförsäljning av egenproducerad ö loch vin

Var: Öresundshuset i Almedalen

När: Torsdagen den 6 juli kl 15.15-16.00