Liberalerna ställer S och MP till svars för tågkaoset

Liberalerna ställer S och MP till svars för tågkaoset

Igår drabbades västra Skåne av totalt tågkaos. Efter ett elfel i Arlöv lamslogs hela trafiken norröver hela dagen. Tre tåg fick evakueras, övrig trafik ställdes in eller försenades, stationerna och perrongerna fylldes med frustrerade resenärer.

- Trafikkaos i Skåne är snarare regel än undantag. Pendlarna känner sig övergivna. Vad gör styret i Region Skåne åt saken? Var finns viljan att göra något åt kaoset?, säger Cristina Glad (L) oppositionsledare i kollektivtrafiknämnden.

Gårdagens trafikturbulens är en i raden av allvarliga incidenter sedan början av sommaren då förseningarna nådde rekordhöga nivåer. Skånes järnvägsnät är kraftigt överbelastat och både dess utbyggnad och underhåll är allvarligt eftersatt.

Liberalerna har därför idag skickat in en interpellation till regionfullmäktige för att ställa Socialdemokraterna och Miljöpartiet till svars för hur de som ansvariga för Skånes kollektivtrafik agerar gentemot regeringen och Trafikverket agerar för att förbättra situationen.

Liberalerna och övriga allianspartier, fick förra veckan igenom att 2016-års trafikförseelser ska utredas. Frågan är vad Socialdemokraterna och Miljöpartiet i Region Skåne gör för att trycka på regeringen och trafikverket i denna fråga?

(Interpellationen är bifogad)

För mer information: