Liberalerna: Vad väntar regeringen på?

Liberalerna: Vad väntar regeringen på?

Folkhälsomyndigheten har år efter år lämnat in flera förslag på vaccinationsprogram till regeringen. Dessvärre har regeringen valt att ducka i denna fråga och inte fattat något beslut, trots att det har gått flera år.

Vaccinationsprogrammen behöver utökas och vara en prioriterad fråga, särskilt när motståndet mot vaccin växer och blir alltmer påtagligt.

• Frågan har pausats utan något bra skäl överhuvudtaget. Jag tycker att det är olyckligt att regeringen inte velat agera i denna viktiga folkhälsofråga och uppmanar dem därför till att fatta besluten om vaccinationsprogram omgående, säger Gilbert Tribo (L), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden

Vaccinationsprogrammen behöver därför prioriteras utifrån flera syften däribland det förebyggande arbetet, så att vårdens resurser kan användas på rätt sätt. Det handlar i allra högsta grad om att minska antalet dödsfall.

• Vaccin är avgörande för en ökad folkhälsa. I synnerhet HPV-vaccinet som är ett förebyggande verktyg och minskar antalet cancer- och dödsfall, säger Gilbert Tribo (L), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Läs debattartikeln här:

För mer information kring pågående utredningar inom vaccinationsprogrammen läs här:

Kontaktperson:

Gilbert Tribo (L), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden