Tunga poster till L i Region Skåne

Tunga poster till L i Region Skåne

Regionfullmäktige valde i förra veckan de politiska nämnderna i Region Skåne för perioden 2019 – 2022. Liberalerna tilldelas flera tunga poster.

- Med ett starkt liberalt lag och tunga presidieposter till Liberalerna kan vi driva igenom viktiga liberala reformer som gör stor skillnad i skåningarnas vardag. Tillsammans med övriga Alliansen kommer vi att arbeta för en nystart för Skåne, säger Gilbert Tribo, regionråd och gruppledare för Liberalerna i Region Skåne.

- Jag ser fram emot att arbeta för att förbättra tillgängligheten och kvaliteten i den skånska sjukvården. För oss liberaler är det viktigt att stärka vårdcentralerna för att avlasta akutmottagningarna och öka tryggheten för den enskilde patienten. Under mandatperioden genomför vi en historisk satsning på primärvården. Totalt kommer vi att tillföra en miljard kronor till de skånska vårdcentralerna, fortsätter Gilbert Tribo som får det tunga uppdraget som ordförande för Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Liberalernas andra regionråd, Louise Eklund, blir vice ordförande för Regionala utvecklingsnämnden och ordförande i bolaget Innovation Skåne.

- Jag brinner för frågor som rör innovation och hållbar utveckling. Under mandatperioden kommer jag att arbeta hårt för att förbättra företagsklimatet och för att de skånska företagen ska ges goda möjligheter till grön tillväxt, säger Louise Eklund.

Inger Tolsved Rosenkvist blir ordförande för Servicenämnden som ska ansvara för regionens service- och stödfunktioner och fastighetsförvaltning.

- Jag ser mitt nya uppdrag som en enormt rolig utmaning. Regionservice ska vara den bästa partnern för vården. Vi ska avlasta vårdpersonalen så att de får mer tid för patienterna, säger Inger Tolsved Rosenkvist.

Henrik Silfverstolpe får uppdraget att leda folkhälsoberedningens arbete.

Cristina Glad blir vice ordförande i Kulturnämnden.

Liberalerna får också tunga poster i de nyinrättade sjukhusstyrelserna. Camilla Mårtensen blir ordförande för Skånes universitetssjukhus, Malin Henriksson får ansvaret som ordförande för Lasarettet i Ystad och Christer Sörliden blir vice ordförande för Helsingborgs lasarett.

För mer information, kontakta

Gilbert Tribo, gruppledare och regionråd, tillträdande ordförande för Hälso-och sjukvårdsnämnden, 0768-87 03 07

Louise Eklund, regionråd, tillträdande vice ordförande för Regionala utvecklingsnämnden, 0702-31 43 19