”Viktigt med nationella riktlinjer för att minska dödföddhet”

Regeringen ger Socialstyrelsen i uppdrag att utforma ett nationellt kunskapsstöd till vården för att förebygga att barn dör under sen graviditet. Gilbert Tribo (L) välkomnar regeringens initiativ.

- Andelen dödfödda barn i Sverige har inte minskat på tio år. Dessutom är de regionala skillnaderna stora. Risken att ett barn dör i magen är exempelvis 25 procent högre i Skåne än i Stockholmsregionen. Det är oacceptabelt, säger Gilbert Tribo (L), ordförande i Region Skånes hälso-och sjukvårdsnämnd.

- I dag saknas nationella riktlinjer när det gäller dödföddhet och de olika regionernas rutiner kan skilja sig åt. Jag välkomnar därför regeringens besked om nationella riktlinjer, fortsätter Gilbert Tribo (L).

Under 2018 dog 71 skånska barn i magen. I Region Skåne är redan flera åtgärder på gång för att minska andelen dödfödda barn i länet.

- För oss i Allians för Skåne är det en prioriterad fråga att minska andelen dödfödda barn. Därför bad vi i somras våra medicinska experter att ta fram en rapport med konkreta åtgärder för att färre skånska barn ska dö i magen. Just nu pågår ett intensivt arbete på tjänstemannanivå med att implementera förslagen och frågan kommer att behandlas på nytt i Hälso-och sjukvårdsnämnden i början på nästa år, säger Gilbert Tribo (L).

Gilbert Tribo (L), ordförande i Hälso-och sjukvårdsnämnden