Pressmeddelande -

Delad graviditet med världens första gravidarmband – ett nytt sätt att uppleva barnets sparkar

Sverige är ett av världens mest jämställda länder. Ändå känner sig många blivande föräldrar isolerade och önskar att partnern delade mer av upplevelsen kring graviditeten. Nu lanseras Libero BabyBuzz, en direktlänk mellan blivande föräldrar som redan tidigt i graviditeten möjliggör för ett mer jämställt engagemang.

Som ett sms, fast direkt från barnet - så beskriver de första testpiloterna armbandet. Med ett enkelt knapptryck kan föräldrarna kommunicera när barnet rör sig och dela sparkar och andra rörelser i realtid.

Idén till armbandet fick Libero först av föräldrar i det egna forumet Föräldrasnack där man gav uttryck för en önskan om att göra graviditeten mer gemensam. I över två år har olika tekniker och prototyper testats. Resultatet är den serietillverkade produkt som nu tillgängliggörs för alla svenska föräldrar, gratis via ett omfattande låneprogram.

”Det vi såg när vi studerade det här var ett glapp mellan den gravida och icke-gravida där båda ville samma sak men inte riktigt nådde fram till varandra. Libero BabyBuzz är en wearable men också ett verktyg för att väcka frågan om den gemensamma graviditeten. Tekniken här är en möjliggörare men den har inget självändamål, det handlar helt enkelt om att ge föräldrar en så bra start som möjligt,” säger Camilla Svensson, marknadschef på Libero.

Armbanden finns att beställa på libero.se/babybuzz från och med 31:e oktober.

Libero BabyBuzz har tre huvudfunktioner:

Förenklar kommunikationen mellan den gravida och icke-gravida parten. I Sverige skickas mer än 43 miljoner sms varje dag[1],från myndigheter, arbetsgivare, vänner och familj. En telefon har många funktioner medan armbandet blir en direktlänk föräldrarna emellan, som ingen annan delar.

Konkretiserar graviditeten för den icke-gravida parten. Ultraljudet hjälper många blivande föräldrar att konkretisera graviditeten. På liknande vis har armbandet en distinkt funktion - knapptrycket som hjälper till att tydliggöra barnets närvaro.

Synliggör det stundande föräldraskapet hos den icke-gravida parten. Gravida får naturligt fler frågor än sina partners. För den icke-gravida blir armbandet en viktig fysisk manifestation - det bekräftas av BabyBuzz testpiloter som beskriver hur armbandet väckt uppmärksamhet och resulterat i fler frågor från omgivningen under graviditeten.

Så funkar Libero BabyBuzz:

Med en knapptryckning skickas en signal från armbandet via Bluetooth Low Energy 4.0, som i sin tur registreras av ägarens iPhone och BabyBuzz applikation. Telefonen skickar i sin tur vibrationen till den icke-gravida partnerns iPhone, vidare till mottagarens armband varvid det vibrerar. För mer information om armbandets funktionalitet: libero.se/babybuzz/support/.

[1] PTS: Svensk Telemarknad första halvåret 2015