Libero först med ny Svanenmärkning på blöjor

Nu lanserar Libero Svanenmärkta blöjor för de allra minsta. De är de första blöjorna i Norden som Svanenmärkts enligt de nya hårdare kraven. De nya blöjorna har samma funktion och höga kvalitet som Liberos andra blöjor. Från och med vecka 40 finns de Svanenmärkta blöjorna att köpa i butiker över hela Sverige.

- Vi vet att många svenska föräldrar vill ha miljövänliga produkter till sina barn. Som förälder kan man känna sig trygg med att barnet får det bästa om man väljer Liberos nya Svanenmärkta blöjor, säger Linus Clausen, nordisk marknadschef för Libero.

Svanenmärkningen av Liberos blöjor garanterar en hög kvalitet på produkten, utöver kraven på minimal miljöpåverkan. Märkningen betyder bland annat att mer än 50 procent av materialet i blöjorna är förnyelsebart samt att pappersmassan i blöjan är miljögodkänd och kommer från ett hållbart skogsbruk.

- Oavsett storlek är en blöja från Libero ett bra val för miljön, eftersom vi ständigt strävar efter att minska vår miljöpåverkan. När nu våra minsta storlekar är Svanenmärkta har vi tagit ännu ett steg i rätt riktning, säger Linus Clausen.

Se nedan för korta fakta om Liberos Svanenmärkta blöjor.
Läs mer om SCAs och Liberos miljöarbete här.

Ladda ner pressbilder här.

För ytterligare information, kontakta:
Linus Clausen, nordisk marknadschef, telefon: 031-746 04 02, mobil: 0703-60 44 02
e-post: linus.clausen@sca.com

Helena Höije, svensk marknadschef för Libero inom SCA, telefon: 031-746 12 27, mobil: 0703-24 12 27, e-post: helena.hoije@sca.com

Blöjmärket Libero ingår i SCAs produktsortiment av hygienartiklar. Svenska Cellulosa Aktiebolaget, SCA, är ett globalt konsumentvaru- och pappersföretag som utvecklar och producerar personliga hygienprodukter, mjukpapper, förpackningslösningar, tryckpapper och sågade trävaror. Produkterna säljs i ett 90-tal länder. SCA har mångaandra kända varumärken, av vilka Tena och Tork är globala. Omsättningen 2008 var 110 miljarder kronor (11,5 miljarder euro). SCA har omkring 50 000 anställda. Mer information på www.sca.com

Fakta om Liberos Svanenmärkta blöjor

• Libero är först med Svanenmärkta blöjor, enligt de nya hårdare kraven för Svanenmärkning som trädde i kraft i mars 2008.
  • Svanen är Nordens officiella miljömärkning sedan 1989 och ställer hårda krav på varor och tjänsters miljöpåverkan under hela livscykeln från råvara till avfall.
  • Liberos Svanenmärkta blöjor har en större andel förnyelsebart material än de vanliga blöjorna och pappersmassan i blöjan är miljögodkänd och kommer från ett hållbart skogsbruk.
  • De Svanenmärkta blöjorna finns i storlekarna prematur, 1, 2 och 3. Libero planerar att på sikt utöka det Svanenmärkta sortimentet.
  • Liberos Svanenmärkta blöjor har samma funktion och höga kvalitet som Liberos andra blöjor.
  • Svanenmärkningen är ett av flera initiativ i Liberos långsiktiga miljöarbete. Libero har i två decennier arbetat aktivt med att minska miljöpåverkan, bland annat genom att kontinuerligt arbeta med att minska mängden avfall och utsläpp av koldioxid. Nya hållbara designlösningar och effektivare material ger också både bättre passform och minskad miljöpåverkan.

• Barn, ungdom

• barn