Pressmeddelande -

Libero släpper wearables till blivande föräldrar - Nu introduceras Libero BabyBuzz

Libero BabyBuzz är en single purpose wearable för blivande föräldrar. Prototyper testas av nordiska par under våren och en färdig produkt beräknas släppas sent 2015. Syftet är att minska det emotionella avståndet mellan mamma och partner med hjälp av teknik. Med en knapptryckning skapas en signal av armbandets Arduino-enhet som omvandlas till en Bluetooth Low Energy 4.0 överföring, som i sin tur registreras av ägarens smartphone. Telefonen skickar i sin tur vibrationen till en av mamman vald mottagares smartphone. Omedelbart därefter vibrerar dennes armband.

Med teknikens hjälp skapas en större delaktighet mellan blivande föräldrar under graviditeten, vilket blivande föräldrar enligt en ny undersökning som Libero genomfört*, saknat.

“En graviditet angår båda föräldrarna lika mycket, men anknytningen fungerar annorlunda för den som inte är fysiskt gravid. Vi hoppas att BabyBuzz kan bli en liten hjälp i det stora jobbet att vara tillräckligt nära varandra under graviditeten,” säger Camilla Svensson, marknadsansvarig på Libero.

Förutom vibrationerna blir armbandet en synlig påminnelse för omgivningen om det kommande barnet.

”Armbandet gör graviditeten synlig även för den som inte bär barnet. Det blir ett enkelt sätt att visa för omgivningen att man ska bli förälder. Det tycks vara viktigt, då vår undersökning visar att de som upplever att relationen blev bättre under graviditeten, i högre grad haft en omgivning som ofta pratat med dem om det kommande barnet,” fortsätter Camilla Svensson.

Medvetet enkel funktionalitet

Till skillnad från många wearables är BabyBuzz fokuserad på att göra en sak och därför har prototypen endast vibrationsfunktionen. Utöver vibrationen kommer BabyBuzz att få en symbolisk betydelse som visar att bäraren skall bli förälder. I nästa fas av produktutvecklingen till en kommersiell produkt kommer man därför att fokusera på detta. Det kan exempelvis handla om en färgindikator på displayen som visar var under graviditeten man befinner sig.

Målsättning: färdig produkt under 2015Under våren 2015 kommer ett antal prototyper att testas av gravida par i Norden. Deras upplevelser kommer därefter att ligga till grund för den fortsatta produktutvecklingen och framtagandet av en kommersiell produkt. I nuläget är målsättningen att det färdiga armbandet finns allmänheten tillhanda sent under 2015.

Se dokumentären om tre blivande föräldrar som använder prototypen: https://www.youtube.com/watch?v=DwH0WInFvf4

Nordisk studie av blivande föräldrar Tidigare studier har visat att en engagerad partner har en positiv effekt på barnets beteende, sociala förmåga och kognitiva utveckling*. För att undersöka detta närmare lät Libero genomföra en studie bland över 1000 svenska föräldrar. Här framkom bland annat:
Kvinnor upplevs som mer engagerade under graviditeten. Hälften av de personer som anser att deras partner varit mindre engagerade än dem själva hade önskat att de visat mer engagemang genom att berätta mer om sin upplevelse. Samtidigt visar det sig att många upplevde att engagemanget ökade vid den första sparken och de vars omgivning ofta pratat med dem om det kommande barnet upplever att de har en bättre relation. (*: Sandbroo och Adamson-Macedo ,2004)

Om undersökningenUndersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Libero. Syftet med undersökningen är att ta reda på hur män och kvinnor ser på sitt och sin partners engagemang under graviditeten och hur det i sin tur har påverkat relationen mellan föräldrarna. Intervjuerna är gjorda med föräldrar med barn i åldern 0-5 år, som under den senaste graviditeten varit i en relation med den andra föräldern till det yngsta barnet. Undersökningen är genomförd i Norden med fler än 1000 respondenter per land. Intervjuer har skett per land (Sverige: 1092 st, fältperiod 12-23 dec, Norge: 1026 st, fältperiod 12-19 dec, Finland: 1000 st, fältperiod 12-22 dec och Danmark 1010 st, fältperiod 11-18 dec).