Så här underlättar du tillvalsarbetet

1. Presentera utbudet och vilka val man kan göra snyggt och tydligt

Allt för ofta får kunderna i tron om att det är kundvänligt samtliga tillval presenterade för sig, och då menar vi allt. Faktum är att många kunder blir förvirrade av att få ett kompendium proppat med alla val man kan göra i hela projektet. Det som är väsentligt är vad just den kunden kan göra i just deras bostad.

2. Använd ett återkommande sortiment över flera projekt

Vad ska vi ha i detta projektet då? Inte en helt ovanlig fråga som ställs i mötesrum i vårt avlånga land. De som arbetar med tillval bäst är de som gör det långsiktigt och inte uppfinner hjulet inför varje projekt. Ett återkommande sortiment ger dessutom ett bra förhandlingsläge mot leverantörer.

3. Sätt upp tydliga riktlinjer innan projektet drar igång

Vad får kunderna välja och ändra på? Har man ett bra svar på den frågan kommer troligtvis tillvalsarbetet flyta på smidigt. Här handlar det inte om att inte kunna erbjuda några ändringar för smidighetens skull, utan en tydlig gränsdragning för vad man kan och inte kan ändra på.

4. Ge kunden en kontaktperson som sköter kommunikation

Men Nisse på kakelbutiken sa att..

Nöjdast blir kunden om de inte för separata diskussioner med inblandade leverantörer, utan har en person som de kan fråga som i sin tur tar ärendet vidare till berörd part.

5. Se över sammanställningen

När alla val är gjorda skall valen sammanställas och informationen skall nå bygget. Här ligger idag ett väldigt stort och viktigt arbete för att säkerställa att rätt grejer hamnar på rätt plats i rätt tid. En siffra fel i ett excel-dokument kan innebära stora konsekvenser för projektet som helhet. Vad ska man göra istället då? Ja en systemlösning som kan sköta beställningar, sammanställningar och statistik hade ju inte varit dumt, eller?