Innovation, en nödvändighet för att möta bostadsbristen.

Bostadsbristen i Sverige 2016 är massiv, och hela byggbranschen står inför en gemensam utmaning. Att möta behovet av nyproducerade boenden kräver nya innovationer och arbetssätt som effektiviserar byggandet.

Sverige har en tradition inom byggsektorn av nya lösningar och idéer som bidrar till ett effektiviserat byggande. Ett behov hos bostadsköparna som upplevs som viktigare och viktigare är att kunna utforma sin bostad efter eget tycke och smak.

Tillvalsarbetet har sett relativt oförändrat ut under många år, med många kundmöten och administrativa uppgifter har detta inneburit ett reaktivt arbetssätt. En förutsättning för att ett arbetssätt skall vara kontrollerbart och effektivt innebär för många att det behöver vara proaktivt.

En lösning som ger kunden möjligheten att välja hemma utan tidspress, ett arbetssätt som ger byggaren kontroll och effektivitet. Den lösningen finns nu på marknaden och är testad genom över 20 bostadsprojekt i varierande storlek och kundgrupp. Tillvalen bör ligga som en del i en plattform som utgörs av en försäljningsplattform och eftermarknad för att få en så effektiv hantering som möjligt.

Lösningen är en rejäl uppgradering från rådande arbetssätt gällande kvalitetssäkring och bygger på tesen att göra ett jobb som ger resultat på flera fronter.

Tillvalsportalen Sverige AB.

• Byggnadsindustrin, branschfrågor