Libresse utser Partille Ridklubb till säsongens mensutmanare

Partille Ridklubb blir årets andra säsongsutmanare i Mensutmaningen, ett initiativ där FC Rosengård och Lotta Schelin tillsammans med Libresse utmanar idrottssverige att förbättra tjejers förutsättningar att träna och tävla genom att aktivt börja arbeta med mensfrågan.

Nu uppmärksammas Partille Ridklubb för sitt engagemang för att bryta menstabut inom ridsporten, en fråga där klubben vill vara en förebild och föregångare för andra ridklubbar i Sverige.

– Inte ens inom ridsporten som ju är en utpräglad tjejsport, pratas det om mens och de utmaningar som kan finnas att träna och tävla och det vill vi ändra på nu, säger Hanna Jonebrant som är ridlärare och verksam inom Partille Ridklubb. När man rider är man ju i symbios med hästen, så självklart så påverkar det hur bra det går på träning eller tävling om man inte mår så bra till exempel under mens. Det vill jag att vi ska prata mer om i klubben!

Tidigare i år arrangerade klubben en så kallad Pay & Jump-tävling, Menshoppet, i syfte att sätta ljus på frågan.

– Vi tyckte att ett event var en bra väg att på ett enkelt och avdramatiserat sätt fokusera på frågan och vi fick mycket fin respons från deltagarna under tävlingen, fortsätter Hanna Jonebrant.

Just ridtävlingen och klubbens ambitioner att lyfta frågan inom ridsporten är två av anledningarna till att Partille Ridklubb nu vinner priset som säsongens utmanare. Förutom äran får klubben också 10 000 kronor i prispengar av Libresse.

Partille Ridklubb har gjort något nytt och kreativt för att bryta tabut kring mens inom ridsporten, säger Margareta von Renteln som ansvarar för Mensutmaningen hos Libresse.

Hanna Jonebrant på Partille Ridklubb ger sina bästa tips för idrottsföreningar som vill bryta menstabut:

• Börja prata om det och gör det inte så dramatiskt. Viktigt att vara öppen och att det är OK att fråga efter ett mensskydd eller säga att man kanske inte orkar träna fullt ut.
  • Skaffa mer kunskap. Viktigt att öka kunskapen hos medlemmar om hur menscykeln påverkar idrottsprestationen. Ibland finns det medlemmar som är utbildade barnmorskor som kan hjälpa till att hålla i föreläsning eller liknande.
  • Fundera på om klubben eller föreningen kan uppmärksamma frågan i samband med någon tävling, turnering eller event. Då får man fler delaktiga.

Fakta om Mensutmaningen

Mensutmaningen startades av FC Rosengård och Libresse under hösten 2017, som ett svar på problematiken att många tjejer upplever problem att träna och tävla under mens. Inom ramen för projektet finns tips, inspiration och utbildningsmaterial för tränare som vill börja jobba med frågan, och alla lag och idrottsföreningar som vill vara med i utmaningen har möjligheten att motivera hur de ska ta sig an frågan eller beskriva hur de redan jobbar. Hittills är över 300 lag och föreningar i Sverige med och de representerar alltifrån lagsporter som fotboll, handboll, innebandy och basket till simning, brottning, konståkning, ridsport och kampsport.

För mer information, kontakta:

Margareta von Renteln, ansvarig för Mensutmaningen på Libresse tel: 070-236 01 23

Hanna Jonebrant, Partille Ridklubb, tel: 070 - 838 33 48

För bildmaterial, kontakta sara.mondell@beachfrontpr.se

Om Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som utvecklar, tillverkar och säljer produkter och lösningar inom Personal Care (Baby Care, Feminine Care, Incontinence Products och Medical Solutions), Consumer Tissue och Professional Hygiene. Försäljning sker i cirka 150 länder under varumärken som TENA och Tork samt även exempelvis Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa.

Essity har omkring 48 000 medarbetare och nettoomsättningen 2016 var cirka 101 miljarder kronor (10,7 miljarder euro).

Jenny Smith

Presskontakt Marknadsansvarig Libresse Norden Feminine Care 070-3760653