En oväntad vänskap – Abdel Sellous självbiografi kommer på svenska

En oväntad vänskap – Abdel Sellous självbiografi kommer på svenska

I slutet av januari hade nästan en halv miljon svenskar sett filmen En oväntad vänskap på bio. Abdel Sellou, assistenten som är förebild till filmens ”Driss”, berättar sin historia i boken med samma titel.

I filmen En oväntad vänskap, som släpptes sommaren 2012, får värstingen Driss plötsligt jobb som personlig assistent åt aristokraten Philippe, som har blivit förlamad från nacken och neråt i en olycka. Mot alla odds stannar han - och gör ett bra jobb och mer än så.

En oväntad vänskap har redan slagit kassarekord och publikrekord – nära en halv miljon svenskar har sett den på bio (januari 2013), och i USA skördar den stora framgångar, liksom i en rad andra länder.

Verklighetens Driss heter Abdel Sellou och berättar i boken En oväntad vänskap (originaltitel: Tu as changé ma vie, Michel Lafon 2012) om hur han hamnade i Pozzo di Borgos palats – och stannade i tio år. Maria Store har översatt boken, och Libris förlag ger ut den.
 – Det är en personlig och egensinnig livsberättelse, säger Anna Braw som är redaktör på Libris. Abdel Sellou förklarar att han är nordafrikan och kort och lite rund, men att han gillar sin två meter långe mörke avatar i filmen … Han berättar om hur han kom till Paris som fyraåring, om sitt liv som tonårsgangster och om hur en anställningsintervju som skulle bli en underskrift och ge honom arbetslöshetsersättning blev början till något helt annorlunda. Det är verkligen en oväntad berättelse. Jag tror att alla som har sett filmen kommer att känna igen sig – och tycka ännu mer om verklighetens omaka vänner.

Abdel Sellous bok En oväntad vänskap utkommer i september.

Redaktör Anna Braw nås på mail anna.braw@libris.se eller telefon 019-20 84 22

För förhandsbeställning av recensionsexemplar, skriv till press@libris.se eller ring till Vilhelm Hanzén, PR- och kommunikationsansvarig, 019-20 84 10