Libris Media AB säljer Gullers Förlag till Votum

Pressmeddelande från Libris Media AB 8 mars 2011

Libris Media AB säljer Gullers Förlag till Votum

Fotoboksförlaget, grundat av legendariske K W Gullers, går vidare efter 20 år inom Libris Media

Gullers Förlag, det fotoboksförlag som grundades av fotografen K W Gullers under namnet Gullers Pictorial AB, har varit en del av Libris Media AB sedan 1990 då Libris-koncernen köpte det av K W Gullers själv. Under de senaste åren har förlaget satsat mycket på svensk natur och svenskt kulturarv och gett ut bland annat Peter Gerdehags Hästmannen, Stefan Edmans Kosterhavet och Lars-Olof Hallbergs Den siste bonden på Tämmesboda, Gården på fjället och Äppelkungar. I höstas gjordes en bok med K W Gullers egna bilder, När vi byggde landet, med text av historikern Daniel Braw.

Libris Media AB:s VD Inger Lundin säger:

– Försäljningen av Gullers ger oss möjlighet att koncentrera oss helt på Libris utgivning framöver. Nu kan vi satsa ännu mer på det vi är allra bäst på: att ge ut böcker om som förmedlar livsmening och livsmod. I detta finns enormt mycket att utveckla, både redaktionellt och marknadsmässigt.

Karlstadsförlaget Votum Förlag, som köper Gullers, ägs av Lars-Eric och Mari Hermansson.

– Vi är glada att lämna över Gullers böcker och författare i goda händer. Lars-Eric Hermansson, som driver Votum Förlag tillsammans med sin fru Mari, har tidigare jobbat många år inom Libris Media AB och är en engagerad förläggare som väl känner till många av våra författare och böcker.Affären träder i kraft i månadsskiftet mars/april.

– Vi ser fram emot att arbeta vidare med Gullers. All vår personal har tidigare arbetat för Gullers Förlag, och redan vid starten tog vi över några av Gullers Förlags titlar. I och med förvärvet förstärker vi vår position inom fotoboksutgivningen, säger Lars-Eric Hermansson.

För mer information om Gullers Förlags utgivning, se www.gullersforlag.se

För mer information om förlagen, kontakta Inger Lundin (VD för Libris Media AB och förlagschef på Gullers Förlag), 019-20 84 16, inger.lundin@libris.se, eller Lars-Eric Hermansson, (förlagschef på Votum Förlag AB), 0706-53 12 13, lars-eric@votumforlag.se