Martin Lönnebos kulturstipendium till Herregud & Co-skaparen

Martin Lönnebos kulturstipendium till Herregud & Co-skaparen

Internetfenomenet Herregud & Co blev hösten 2015 en kalenderbok. Efter mindre än två veckor i handeln sålde den första upplagan av boken slut, och den har sedan dess tryckts om flera gånger. Bakom Herregud & Co står Royne Mercurio, som nu tilldelas Martin Lönnebos kulturstipendium.

Stiftsstyrelsens motivering lyder:
Royne är en framgångsrik bloggare och aktör i sociala medier. Han har även framgångsrikt gett ut en bok under 2015. Med sina dagliga bilder, präglade av humor och värme, når han människor långt utanför de kyrkliga kretsarna och hans små tänkvärdheter dyker upp i de mest skiftande sammanhang. Bloggen Herregud & Co har fått ett stort genomslag och dagsnoteringen är 55 000 följare på Facebook och 20 000 följare på Instagram.

--------------

Herregud & CO började som en blogg, tog 2013 steget över till Facebook och finns numera också på Instagram. Totalt har sidan 75 000 följare i de båda kanalerna, där Royne Mercurio varje dag delar enkla tecknade ögonblicksbilder.

I sommar blir Herregud & Co vykortsbok och senare i år kommer en kalender och en vykortsbok med julbilder.

Martin Lönnebos kulturstipendium är på 10 000 kronor och Royne Mercurio tar emot det i samband med stiftsfullmäktiges sammanträde på Gransnäs Ungdomsgård fredagen den 27 maj 2016.

Royne Mercurio är en bildintresserad trebarnspappa som till vardags arbetar som kommunikatör i Linköpings domkyrkopastorat.

Martin Lönnebo var biskop i Linköpings stift mellan 1980 och 1995. Biskop emeritus Martin Lönnebo är bosatt i Linköping och är alltjämt en mycket aktiv författare och ofta anlitad föreläsare.

--------------

Besök Herregud & Co på Facebook här.

Läs mer om Martin Lönnebos kulturstiftelse här.

Läs mer om den kommande vykortsboken här.

För mer information och intervjuer, kontakta:
Vilhelm Hanzén, PR och kommunikation,
vilhelm.hanzen@libris.se - 076-503 84 10

Libris förlag bedriver förlagsverksamhet med inriktning på böcker inom livsåskådning och teologi. Verksamheten har pågått sedan 1930-talet, från 1952 under namnet Libris (Libris är latin och betyder böcker). Libris förlag har sitt säte i Örebro, men har hela Sverige och Norden som arbetsfält.