Bokomslag: Politik efter Gud: Återkomsten

​Ny bok utvecklar tredje vägens politik – en relationell liberalism

Politiken polariseras i rasande fart. Konflikten står mellan enhet och mångfald, ordning och frihet – svenskar ställs mot migranter, stad mot land, ung mot gammal och kvinnor mot män. Men tänk om det finns en tredje politisk väg, med en politisk liberalism inspirerad av den kristna traditionen? John Kvarnero utvecklar i boken Politik efter Gud: Återkomsten de idéer som Joel Halldorf lade grund för i sin bok Gud: Återkomsten.

— Jag menar att vi behöver en förnyad liberalism: det Halldorf kallat för en relationell liberalism, som lämnar idén om människan som en avgränsad och oberoende individ bakom sig och i stället formas av insikten att människan är en person som blir till och blomstrar i och genom sina relationer, säger John Kvarnero.

På ena sidan av det politiska spektret ser vi hur det politiska och kulturella etablissemang som länge dominerat svensk offentlighet försöker försvara det gamla "vänsterliberala" projektet. På andra sidan står Sverigedemokraterna, starkare och allt mer självbelåtna för var dag som går, och lockar med sitt nationalistiska alternativ.

I boken Gud: Återkomsten tecknar Joel Halldorf en vision där politisk liberalism allierar sig med en mångfald av ideologiska, filosofiska och religiösa traditioner för att formulera en politik som strävar mot det gemensamma goda och uppmuntrar levande gemenskaper.

Det är här denna bok tar vid, som ett försök att besvara frågan: Hur kan en sådan politik formuleras? Hur kan en tredje politisk väg – som förenar enhet och mångfald, ordning och frihet, och samtidigt gör något åt den utbredda ensamheten – egentligen se ut?

Bokens primära syfte är att komma med konkreta ekonomiskpolitiska och utbildningspolitiska förändringsförslag som skisserar en sådan väg framåt, en väg författaren valt att kalla relationell liberalism. En politisk liberalism som låter sig inspireras av den kristna traditionen.

”Jag är övertygad om att alla, oavsett var man kommer ifrån, kommer lära sig något, få nya perspektiv på gamla frågor och helt enkelt bli inspirerade. För det här är en bok utanför boxen, och som sådan visar den på det politiska tänkandets möjligheter. Och om det är något som behövs i politiken i dag så är det detta.”

— Joel Halldorf, i bokens förord.

John Kvarnero är jurist. Han har arbetat på tingsrätt och advokatbyrå samt drivit företag. De senaste åren har han framförallt ägnat sig åt att läsa teologi. Han har tidigare publicerats i Aftonbladet, tidningen Dagen och tidskriften NOD.

Boken släpps den 2 juni 2020.