Nystart för Libris förlag

Spännande utgivningsår och samarbete med systerbolaget Dagen när Libris nysatsar 2019.

Efter några års krävande ekonomisk situation har Libris nu genomgått en omstrukturering. Det har varit ansträngande för alla inblandade, men nu spirar hopp och framtidstro för förlaget som funnits sedan 1952.

Kommande år ges cirka 20 titlar ut. Det är färre än tidigare men ambitionen är ett större fokus på varje enskild titel och författare för att öka kvaliteten.

2019 blir ett fantastiskt utgivningsår. Bland annat kommer ”Gud och sånt´” en bok med lättlästa, men inte förenklade, svar på 20-30 vanliga och viktiga frågor som kristna ungdomar funderar på (Fredrik Wenell m.fl.), Brené Browns ”Dare to lead” kommer på svenska och även John Ortbergs ”Eternity is now in session”.

Samtidigt fortsätter arbetet med att omorganisera och optimera förlagets organisation och verksamhet. Förlaget ska fortsätta vara ett eget aktiebolag som är helägt av Swed Media och Mentor Medier, men kommer att samarbeta med systerbolaget Dagen, framför allt på områden som rör marknad och ekonomi.

Detta innebär bland annat att Felicia Ferreira, vd på Dagen, också går in som vd för Libris i början av 2019. Ett av hennes första fokus blir att rekrytera en förlagschef.

– Jag är glad att Mentor Medier valt att satsa vidare på Libris som jag tror är ett förlag som kommer finnas kvar en lång tid framöver. Visionen för framtiden är en fortsatt bred utgivning som når ut i bokhandlarna samtidigt som identiteten som ”rörelseförlag” fördjupas, säger Felicia Ferreira.

Det är krävande för ett litet förlag att stå på egna ben. Därför är det en fördel för Libris förlag att vara en del av en koncern med bolag som kan stärka dess position, menar koncernchef Per Magne Tveiten.

– Libris har en unik position på den svenska marknaden. Vi har trots en tuff tid bakom oss en stark tro på varumärket, och ser ett fortsatt stort behov av en bred bokutgivning som söker ingjuta livsmod, livsmening och livskunskap i människor.

För mer information:

Per Magne Tveiten, per.magne.tveiten@mentormedier.no