Soheila Fors ger sin röst åt utsatta kvinnor i ny bok

Soheila Fors ger sin röst åt utsatta kvinnor i ny bok

Soheila Fors ägnar sitt liv åt att hjälpa kvinnor som utsätts för hedersvåld och förtryck. Människor som, liksom hon, kom till Sverige för att få frihet men som istället finner en starkare hederskultur med våld, ensamhet och språklöshet som sällskap. I sin nya bok Bakom varje fönster bor ett hjärta ger Soheila Fors ge sin röst åt dessa utsatta människor.

I sin första bok Kärleken blev mitt vapen skrev Soheila Fors om sin resa från uppväxten som kurdisk adelsflicka i ett privilegierat hem i Iran, till misshandlad småbarnsmamma i Sverige och om hur hon slutligen reste sig ur förtrycket och bestämde sig för att hjälpa andra i samma situation. Berättarrösterna i Bakom varje fönster bor ett hjärta är alla människor som Soheila har träffat genom sitt skyddade boende, Saras hus. Människor som av olika anledningar har varit tvungna att fly igen, den här gången från sina egna familjer. Det är livshistorier som måste berättas och som måste lyssnas på.

Många av oss är fostrade till osynlighet. Många av oss fick redan i barndomen lära sig att vi var halva människor. Här i ett främmande land har vårt värde ytterligare devalverats och vi har blivit det tredje könet: invandrarkvinnor. I vårt hemland var vi omgivna av grannar som log mot oss, som kände oss och som talade vårt språk. I vårt hemland var vi bara kvinnor men vi var också systrar, döttrar, släktingar. Vi var människor med namn, historia och familjeband.
Ur boken

Bakom varje fönster bor ett hjärta handlar om kvinnorna och barnen som flyr till Sverige men som inte får samma demokratiska och mänskliga rättigheter som oss andra. Soheila Fors kommer att finnas på plats på Bok & Biblioteksmässan i Göteborg.

För mer information, recensionsexemplar och bokning av intervju skicka ett mail till minna.jonsson@libris.se