Sveriges första handbok om vänskap

Sveriges första handbok om vänskap

Vänskapen har länge stått i skymundan för romantiska relationer, karriärer och egentid. Men något har hänt den senaste tiden. I litteraturen, tv-serier och på bloggar avhandlas nu vänskap som något livsviktigt, som primära relationer i sig själva. Underbara krångliga vänskap är den första handboken på svenska om just vänskap.

På ett lättillgängligt och inbjudande sätt tar journalisten Elin Liljero Eriksson med läsaren genom en mängd olika ämnen kopplade till vänskap: Vad är rimligt att ha för förväntningar på en vän? Hur hanterar man relationer som dränerar en eller vänner som sviker? Och hur hittar man nya vänner om man känner sig ensam? Elin Liljero Eriksson talar med forskare, psykologer och terapeuter om vikten av vänskap, hur man hanterar konflikter och kriser, och om anknytningsmönster kopplade till vänskap. Dessutom finns det i boken handfasta tips och övningar kring hur man exempelvis fördjupar sina vänskapsrelationer, hanterar besvikelser och definierar sin vänskap.

Faktakapitel varvas med intervjuer med kända personer som tillsammans med nära vänner berättar om hur de navigerar sig fram genom sina vänskapsrelationer och vad de lärt sig längs med vägen: Lisa Ekdahl, sångerska och låtskrivare, Maxida Märak, hiphopartist, jojkare och skådespelare, Bianca Kronlöf, skådespelare och komiker, Flora Wiström, influencer, bloggare och författare, Elaine Eksvärd, retoriker, föreläsare och författare, Karin Adelsköld, komiker, programledare och författare, Emely Crona Stenberg och Carro Levy, driver nätverket Heja livet, Aysha Jones, entreprenör, makeup-artist och influencer samt Johanna Toftby, influencer, frisör och författare.

”Det finns en väldigt stöpt form för hur nästan alla relationer ska se ut. Vi är i roller vare sig vi vill eller inte. Du har en roll i din tvåsamhet, en roll på jobbet och en i hur du är som förälder. Vänskapsrelationen är inte lika utmejslad.” – Lisa Ekdahl, som intervjuas i boken.

--------

Elin Liljero Eriksson är frilansjournalist och skriver regelbundet för livsstilsmagasin som Damernas Värld, Femina, Mama och Family Living, är chefredaktör för diverse uppdragsmagasin och föreläsare inom journalistik. Hon har tidigare varit redaktionschef för bland annat Plaza Kvinna och svenska Cosmopolitan.

Rickard L. Eriksson som har tagit bilderna i boken är stillbilds- och filmfotograf sedan 20 år tillbaka med en mängd uppdragsgivare, såsom svenska kungahuset, reklambyråer, svenska och internationella livsstilsmagasin samt bokförlag och skivbolag. 2014 blev han utsedd till Årets porträttfotograf i prestigefyllda Årets bild.

Bokens utgivningsdatum: 30 augusti
Rec.exemplar och intervjuförfrågningar: josefin.oberg@libris.se, 076-503 84 10